Asiakasdataa on kerätty jo pitkään ja onnistuneesti hyödynnettykin eri alueilla. Kuitenkin markkinointiviestinnässä se on jäänyt sivurooliin. Todennäköisesti siksi, että vaikka data saadaankin jo asiakaskohtaisella tasolla, ei viestiä ole saatu kustannustehokkaasti toimitettua jokaiselle asiakkaalle erikseen.

 

Digiratkaisut skaalaavat henkilökohtaisen viestinvälityksen massamarkkinoinnin tehokuutta vastaavaksi.

 

Digiratkaisut mahdollistavat tehokkaan viestinvälityksen asiakastiedon pohjalta yksilöidysti ja oikea-aikaisesti. Esimerkiksi lemmikkiruokaliikkeet ovat tajunneet opetella kuinka nopeasti kunkin asiakkaan koiranruokasäkki tyhjenee ja vihjata seuraavan säkin ostamisesta omalla applikaatiolla, maililla tai Facebook-mainoksella juuri sopivaan aikaan. Ja samalla kertaa koiranomistajalle voi myydä purulelun tai pussillisen koiranherkkuja. Sekä uudelleenmyynti että lisämyynti tapahtuu täysin automaattisesti ja asiakkaalle relevantilla hetkellä. Parhaimmillaan oman applikaation välityksellä käytännössä ilman mediakustannusta.

 

Vastaava asiakasdata on jo olemassa melkein kaikilla. Operaattorit tietävät kunkin asiakkaan datankäytön, puhelinmallin ja viihteen kulutuksen. Intersportin pitäisi olla aika helppo arvata ettei pari vuotta sitten ostamani lenkkarit enää ole uudenveroiset. Kotipizza voisi reagoida vähentyneeseen pizzankulutukseeni ehdottamalla salaattia.

 

Vaikka data on periaatteessa olemassa, ei markkinoinnin rakenteet vielä mahdollista sen hyödyntämistä. Massamarkkinoinnista harppaus automatisoituun, yksilöityyn viestiin vaatii muutosta sekä ajattelussa että toimintatavoissa. Tarvitaan uusia työkaluja, uudenlaista suunnittelua, viestien määrän voimakasta kasvattamista ja uusia mittareita. Sekä tietysti ketteryyttä reagoida tuloksiin nopeasti.

Subscribe to Email Updates