Kuvittele itsesi erämökkiin, ei sähköä, ei vettä, ei datayhteyksiä ja eristyksissä ulkomaailmasta. Totaalisen offline. Tunnelmat ja maisemat ovat piilopirtissä varmasti hengästyttäviä. Mutta sinulla ja reissuporukallasi ei ole hölkäsen pöläystä ja käsitystä siitä, mitä yleisösi erämökin ulkopuolella puhuu yhtiöstäsi, tuotteistasi tai sinusta. 

Johtajan kannalta viestinnällinen isolaatio on vaarallinen. Kuinka voi johtaa ilman päivittäistä viestintää asiakkaiden ja henkilöstön kanssa? Yksi Twitterin esimerkillisimpiä viestijöitä, Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri, sanoo suoraan mikä johtajan vaikuttajaviestinnän tulevaisuus on:

"Jos jättäydyt keskustelun ulkopuolelle, joku päivä huomaat, että sinulla ei ole enää tuotetta tai asiakaskuntaa."

Rohkeaan edelläkävijyyteen taipuvainen Kotipizzan CEO Tommi Tervanen kertoi taannoin Digitalist Networkin tapahtumassa, että hän löytyy itse yhtiön Twitter-tilin takaa, koska haluan tietää mitä asiakkaamme ajattelevat ja haluan itse vastata heille”. Kotipizza on listautumassa kesäkuussa pörssiin.

Sosiaalista mediaa ja muutosta on aivan liian helppo väheksyä ja viitata kintaalla. Eihän se ole vakavastiotettavien vuorineuvosten paikka. Johtajalle ja asiantuntijalle on paljon mukavampaa vain jättäytyä pois sosiaalisesta mediasta, kuin ottaa hyppy tyhjyyteen ja olla rohkeasti epämukavuusalueellaan. Tämä on toki yksilön kannalta ihan rationaalista. Tekosyitä kun poissaololle ja aloittamattomuudelle löytyy varmasti aina: Tekniikka, ajankäyttö, oman tyylin löytäminen ja riskit.

Kun yrityksen johto tai esimies eivät ole ymmärtäneet digitalisaation merkitystä liiketoiminnan kannalta, ei yksittäiseltä työntekijältäkään voi oikein vaatia sähköisten kanavien ylisuoritusta. Sosiaalisen median tavoitettavuus on vielä harvoin kehityskeskustelujen ja johtamisen apuvälineenä. Yrityksestä on melkein mahdotonta rakentaa digitaalista menestystarinaa, mikäli yrityksen johto ei itse tunne, arvosta tai käytä näitä kanavia.

Tuoreen Talouselämän tutkimuksen mukaan suomalainen johtaja kököttää sitkeästi vieläkin siellä viestinnällisessä isolaatiossaan ja henkisessä erämökissään. Tämä on tyrmistyttävä tilasto. Hyvin harvat näistä TE500-yritysten toimitusjohtajasta ovat vieläkään sisäistäneet, mitä tulevaisuuden johtajan viestintätarpeet ovat. Elämme henkilöbrändien aikaa ja yrityksen avainviestijöiden näkymättömyys digitaalisissa kanavissa on puhdasta haaskausta. Johtajan kannattaisi vaalia omaa digitaalista tasettaan, jo ihan oman urakehityksenkin kannalta.

Kun 60 miljoonan seuraajan Barack Obama näkee Twitterin niin tärkeänä viestintäkanavana, että haluaa perustaa oman henkilökohtaisen tilinsä maailmanennätysvauhtiin, niin samaan aikaan meillä Suomessa tasavallan presidentin tili on hiljentynyt juuri siihen legendaariseen vaiheeseen, jossa myyjän perävalot näkyvät kaupan jälkeen horisontissa. Asiakasdialogille ei näytä olevan enää tarpeita kun hyöty on jo saavutettu. Motivaatiotaustoista voimme toki pohtia yhtä ja toista, mutta johtajuus on jatkuvaa ja päivittäistä viestintää. Liike-elämässä tällainen vaikeneminen ei ole enää mahdollista.

Meillä löytyy kuitenkin myös poikkeuksellisen rohkeita johtajia, jotka ovat päättäneet ottaa ilmatilan ennakkoluulottomasti haltuun. Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen on loistava esimerkki tästä. Teknisesti hänen twiittaaminen ei ole vielä täydellistä, mutta pääasia on, että viestii eikä ole hiljaa. Arvostan suuresti tällaista johtajuutta, sillä siitä paistaa uteliaisuus ja edelläkävijyys. 

Emme ehkä ole kaikki tajunneet vielä, että digitaalisaation myötä viestinnässäkin voi kuka tahansa nousta kansallisen tai jopa kansainvälisen tason mielipidejohtajaksi. Johtajuutta ei enää määritetä pelkästään verkostokerhoissa ja kabineteissa. Se pitää ansaita myös digitaalisissa ympäristöissä. 

Nähdäkseni avoimen, välittömän ja reaaliaikaisen viestinnän kulttuuri hakee meillä vielä muotoaan. Vanhassa pitäytyminen on toistaiseksi vielä turvallisempaa kuin antautuminen täysin päinvastaiselle läpinäkyvyyden kulttuurille. Arvovaltaisen johtajuuden siirtäminen digitaalisiin kanaviin vaatii harjoittelua, koska oikoteitä siihen ei ole. Jokainen meistä silti harmittelee huomenna, miksei aloittanut jo tänään.

Marimekon hallituksen puheenjohtaja Mika Ihamuotila tiivisti ajatukseni erämökkijohtajista yhteen twiittiin:

"No leader, no one, is bright enough to understand how social media works and affects humans and your business without being there yourself."

Kirjoittaja sulkeutuu itsekin säännöllisin väliajoin erämökkeihin.

Jarkko Sjöman

Subscribe to Email Updates