Instagram julkaisi mainostuotteensa jo puolitoista vuotta sitten, mutta tähän asti mainonta on ollut saatavilla vain harvoille ja valituille yrityksille. Nyt Instagram on kuitenkin ilmoittanut, että mainonta tulee vaiheittain kaikkien yritysten saataville ympäri maailmaa. Instagramin emoyhtiö Facebookin mediatoimistoille lähettämän tiedotteen mukaan Instagram-mainonta on saatavilla Pohjoismaissa, Suomi mukaan lukien, syyskuun loppuun mennessä.

Vaikka käyttäjät ovat ottaneet uuden tiedon vastaan varauksella, yrityksille tämä on hyvä ja toivottu uutinen. Tähän päivään saakka yrityksillä on ollut vaikeuksia saada kaupallista hyötyä irti Instagramista jo pelkästään siksi, että kuvien yhteyteen klikattavien linkkien lisääminen on ollut mahdotonta.

Mainosmuotoja tulee heti alussa olemaan suhteellisen paljon. Mainostajat voivat valita Facebookin tapaan erilaisia tavoitteita, joiden perusteella mainosmuodot valikoituvat. Mahdollisuudet vaihtelevat brändäävän ja taktisen mainonnan välillä.

Esimerkkejä mainoksista:

Instagram-mainonta Mainoksen tunnistaa oikeassa yläreunassa olevasta ”Sponsored”-tekstistä sekä call-to-action napista oikeassa alareunassa.

 

Käytännössä mainonta mukailee hyvin pitkälle muita sosiaalisen median kanavia. Mainontaa kohdennetaan kiinnostuksen kohteiden, iän, sukupuolen ja käyttäytymisen perusteella. Tarvittavat tiedot tullaan keräämään Facebook-profiilista ja palveluun ladatuista kuvista. Käytännössä mainontaa tullaan ostamaan Facebookin mainostyökalulla, joten todennäköisesti yhdistettyjen Instagram- ja Facebook–kampanjoiden tulosten mittaaminen tulee olemaan tehokasta.

Tällä hetkellä tiedot mainonnan tehokkuudesta perustuvat hyvin pitkälle kansainvälisiin caseihin, mutta syksyn mittaan myös Dinglellä päästään tekemään ensimmäisiä kokeiluja. Ensimmäisten kampanjoiden jälkeen nähdään, millainen asema Instagram-mainonnalla tulee olemaan yritysten mediapaletissa. Sitä ennen onkin hyvin aikaa laittaa Instagram-kanavien sisällöntuotanto kuntoon syksyä varten.

Subscribe to Email Updates