Mitä jos jättäisit ensi vuonna isojen mediatalojen vuosisopimuksen tekemättä ja panostaisit dynaamiseen median ostamiseen?

Mietitään mitä se tarkoittaisi.

Viime vuonna teit markkinointisuunnitelman, jossa katsoit tavoitteesi läpi, mietit ketä sinun pitää tavoittaa tavoitteisiin päästäksesi ja päätit mistä medioista saat nämä ihmiset kiinni. Lukitsit ison osan budjetistasi muutamaan mediaan, todennäköisimmin telkkariin ja printtiin. Pieni summa saattoi jäädä korvamerkkaamatta, jotta voit reagoida mikäli jotain yllättävää tapahtuu.

Sitoutuessasi telkkariin ja printtiin, sitouduit samalla käyttämään näiden medioiden sisältötyyppejä: telkkarissa 15-30 sekuntista videota ja printissä tietyn kokoista kuvaa. Näillä ohjeilla briiffasit luovan tiimisi, joka mietti miten annettu mediatila halutaan täyttää. Mediatila täytettiin ja kevään tuloksia käydään varmasti näinä päivinä läpi. Todennäköisesti ne ovat suunnitelleen odotustesi mukaisia, perustuuhan odotuksesi aiempien vuosien kokemukseen. Jolloin toimittiin täsmälleen samalla tavalla.

 

Tee markkinointisuunnitelma tavoitteiden, ei mediatilan perusteella

Dynaaminen median ostaminen tarkoittaa homman kääntämistä ympäri. Sen sijaan, että päätät tavoitteesi ja briiffaat mediatoimiston, briiffaatkin luovan tiimisi. Nyt, kun mediaa ei ole lukittu, se ei myöskään aseta rajoituksia suunnittelulle. Suunnittelijoilla on vapaus keksiä mitä tahansa minielokuvasta (kuten tämä) kuluttajien päivittäiseen aktivointiin (kuten tämä). Mediavalinta tehdään sen mukaan, minkä oletetaan olevan paras ratkaisu valittuun viestiin. Jos joku media ylittää tai alittaa odotukset, mediapanosten suhdetta muutetaan sen mukaisesti.

Mitä tästä sitten hyötyy. Ainakin:

  1. Markkinointiviestit suunnitellaan tavoitteiden, ei mediavalintojen pohjalta. Kun maailma on mainoksia täynnä, erottuva markkinointi vaatii mediamääritelmän ylittäviä ideoita.
  2. Mediat valitaan sisällön perusteella. Kun vaihtoehtoiset mainospaikat lisääntyvät jatkuvasti, ei mediavalintaa voida tehdä puoli vuotta etukäteen tehdyn arvauksen perusteella.
  3. Mediabudjetti reagoi tuloksiin. Kun leijonaosaa budjetista ei ole korvamerkattu muutamalle medialle, voidaan budjettia allokoida tulosten perusteella dynaamisesti.

Entä jos toteat keväällä, että TV on kuin onkin oikea media markkinointikonseptillesi? Onko se juna jo mennyt, kun et syksyllä tehnyt vuosisopimusta?

Tuskin. Perinteisten mediatalojen alamäki jatkuu sen verran jyrkkänä, että mediatilaa varmasti löytyy, jätit ostamisen miten viime tippaan tahansa. Jopa niin jyrkkänä, että sinun tuskin tarvitsee tinkiä alennuksesta johon olet tottunut.

Subscribe to Email Updates