“Banter” on termi, joka tarkoittaa englannin kielessä naljailua; hyvän urheiluhengen mukaista kevyttä kuittailua kavereille tai urheilumaailmassa vastustajalle.
Tätä tehdään kentällä pelaajien välillä, lehdistötilaisuuksissa valmentajien kesken, ja nykyään myös sosiaalisessa mediassa joukkueiden, pelaajien ja fanien kesken. Tämä on vaikuttavimpia tapoja saada intohimoisten fanien huomio sosiaalisessa mediassa, sillä nykyajan jatkuvassa viestitulvassa oman näkyvyystilan saamiseen vaaditaan pientä särmää ja erottuvuutta.
Sama pätee esim. sponsoriyritysten markkinointiin, on uskallettava olla rohkea. Juuri siksi tutustumme tänään pariin esimerkkiin kiehtovasta urheilukulttuurin maailmasta.


Aloitetaan toki kotimaasta ja Jaron mainiosta Twitter-kuitista. VPS:n tilanne ei ollut heinäkuussa paras mahdollinen, ja Jaro lietsoi hyvähenkisesti lisää paniikkia Twitterissä.

 

Tässä mahtavaa digitaalista keskustelua NHL-joukkeiden kesken. Edmonton aloittaa leikkimielisellä naljailulla, mutta Los Angeles putsaa pöydän comebackillaan, ja kerää myös lopulta suuremman ilmaisen näkyvyyden yli 4000 retweetillä.


Kannattaa olla hereillä myös medioiden uutisten kanssa. West Bromwich korjasi näppärästi BBC:n siirtohuhua ja keräsi pr-pisteet lähes 5000 retweetillään. Myöskin BBC korjaa virheensä tyylikkäästi myöntämällä, että mekään emme aina ole skarpeimmillamme.

 

Tässä mainio esimerkki siitä, kuinka myös yleisempi brändi voi osallistua kuittailuun. Futiksen MM-kisojen aikainen Luis Suarezin puremiskohu kirvoitti mm. tämän oikea-aikaisen ja loistavan brändiin sopivan julkaisun. Hulppeat 45 000 jakamista toivat Snickersille loistavan ilmaisen näkyvyyden ja myös lukuisia mediamainintoja.

 

Ja lopuksi kuitenkin pieni varoittava esimerkki. Rohkea saa olla, mutta mauttomuuden raja on häilyvä. Koripallojoukkue Houston Rockets twiittasi viitaten vastustajajoukkueen hevosmaskotin ampumiseen. Tuloksena Houstonin social media managerin potkut ja sympatiapisteet Dallasin tyylikkäälle reaktiolle.

houston

 

Onnistumiset kumpuavat paljolti näistä seikoista:
- Mikä brändi on hereillä?
- Kellä on resursseja tuottaa ja julkaista hyvää sisältöä minuuteissa?
- Kuka uskaltaa mennä sopivasti riskien rajamailla?

Kilpailu kovenee myös tässä suhteessa, sillä nykyään isojen nopeiden ilmiöiden noustessa iso osa yrityksistä maailmalla on jo valmiudessa, ja yrittää ratsastaa ilmiön harjalla. Etenkin urheilua sponsoroivilla yrityksillä on luonteva mahdollisuus osallistua näihin keskusteluihin. Ja joskus kannattaa kokeilla muutakin kuin turvallista oman sponsorijoukkueen kannustusviestiä.

Subscribe to Email Updates