Tapahtuman LIVE-feedi: Taas on aika Digitalistin! Bio Rexissa kaikki alkaa olla pikkuhiljaa valmista. Päivän puhujalista näyttää vähintäänkin mielenkiintoiselta. Tänään lavalle nousee monenmoisia innovaattoreita ja tekijöitä, joilta varmasti kuullaan mitä räväkämpiä ajatuksia ja ideoita. Odotukset ovat korkealla!

 

 

Sali täyttyy puheensorinasta ja innokkaasta väkijoukosta. Yleisö alkaa löytää istumapaikat alleen. Kello lyö yhdeksän ja Ville Tolvanen astuu lavalle! Pienen halausharjoituksen jälkeen hän kutsuu tilaisuutta houstaavan Fonectan Juha-Pekka Kettusen lausumaan muutaman sanan innovaatioista.

Kettunen kehottaa ihmisiä palaamaan ydinkysymyksen äärelle miettimään ydintoimintaansa. Innovaatio ei välttämättä ole huippukallis uusi applikaatio, vaan se voi olla jotain ihan muuta. Joskus innovaatio voi olla vaikka uusi simppeli toimintatapa - vaikka powerpointtien vaihtaminen ruutuvihkoon! Joskus voi olla hyvä mennä vähän taaksepäin voidakseen mennä eteenpäin, Kettunen vinkkaa.

 

liveblogi9

 

Twitter on viiden vuoden päästä yhtä seksikäs kuin Jyrki tänä päivänä

Seuraavaksi lavan ottaa haltuun mies, jonka ei tarvitsisi edes esittäytyä. “Hei! Olen Tuomas Enbuske ja minä olen media!" hän toteaa heti alkusanoiksi. Narsistista ja absurdia, eikö vain? Näinhän se juuri on, Tuomas myöntää.

Tuomas lupaa, ettei hän koskaan tulee muistelemaan sitä, miten “ennen kaikki oli paremmin”. Se on ärsyttävää! Jos kuuntelet Radio Mafian tallenteita 90-luvulta, huomaat mistä on kyse. Twitter on viiden vuoden päästä yhtä seksikäs kuin Jyrki tänä päivänä.

Tuomas kertoo ajasta, jolloin hän halusi vaikuttaa fiksulta ja asiantuntevalta. Miehet ovat rohkeampia sanomaan ajatuksensa ääneen kuin naiset, Tuomas huomauttaa, mikä ilmeisesti on ollut apuna Tuomaksen tiellä mediapersoonaksi. Tuomas ei epäile kertoa mielipidettään sensuroimattomana julkisuuteen, mutta ihan näin ei asiat aina ole olleet.

Tuomas kertoo vuodesta 2011, joka muutti hänen elämänsä. Silloin häntä kohtasi katastrofaalinen puoli vuotta, johon sisältyi mm. ero, petos ja sydänsuruja. Tämän jälkeen Tuomas päätti olla rehellisesti sellainen kuin oikeasti on ja huomasi, ettei siitä seurannutkaan mitään pahaa. Kaikki rakastavat häntä edelleen. Näinhän se on! Iso käsi Tuomakselle!

 

liveblogi

 

Someaikana pienestä voi tulla jättimäinen

Seuraavaksi lavalle saapuvat Sokos Hotelsin Outi Vitie ja Solitan Ossi Lindroos keskustelemaan SOK:n matkasta ja haasteista digitalisaation möykkyisellä tiellä. Tämä matka alkoi neljä vuotta sitten.

Riittämättömyyden tunne sai digitalisaation noudemaan johtoryhmän agendalle. Nykypäivänä asiakkaat määrittelevät toimialaa ja heidän palautettaan ei pääse pakoon. Sosiaalisen median kanavat mahdollistavat sen, että pienikin asia voi paisua hetkeksi jättimäiseksi.

Majoitusbisneksessä on haasteita, Vitie myöntää. Sokos Hotelsin hotellihuoneen voi ostaa nykyisin vaikka minkä online travel agencyn kautta. Pahimmillaan tämä mahdollistaa epärehellisen bisneksen, mutta parhaimmillaan se mahdollistaa matkailijoiden tavoittamisen ympäri maailmaa, jotka eivät muuten osaisi hakeutua Sokos Hotelsin asiakkaiksi.

Miten Sokos Hotels vastaa Airbnb:n kaltaisten innovaatioiden tuomiin haasteisiin? Yksinkertaisesti entistä paremmalla palvelulla, Vitie vastaa. Tämä uusi aika voi hänen mukaansa olla alku jollekin vielä ihmeellisemmälle. Voidaan vain arvella, millainen maailma ja majoitusbisnes on viiden vuoden kuluttua.

 

liveblogi3

 

Sisäinen yriitäjä valloilleen!

IBM:n Ville Peltola saapuu kertomaan näkemyksiään innovaatioista. Peltolan mukaan uuden ideat kohtaavat usein immuunisysteemin, eli luontaisen vastustamisreaktion.

Yritysten sisällä tarvitaan yrittäjähenkisyyttä: sinnikkyyttä ja rohkeutta toteuttaa ja kehittää ideoita. Peltolan mukaan työntekijöitä kannattaa kannustaa yrittäjämäiseen toimintaan. IBM:llä on lähdetty aivan uudenlaiselle tielle ja otettu käyttöön yrityksen sisäsinen Kickstarter, johon työntekijät voivat laittaa omia ideoitaan.
Nykypäivänä moni tylsistyy töissä, Peltola huomauttaa. Niin sanottu boreout on yleistä jo kaikilla aloilla. Lääkkeeksi tähän voisi auttaa päästää sisäinen yrittäjä valloilleen.

 

liveblogi4

 

Vessabisneksellä menestykseen

Puhumaan saapuvat Novosanin Hanno Airas ja Tommi Virkki, joilla on käynnissä menestyvä vessabisnes. Airas ja Virkki halusivat tehdä bisnestä, jolla on merkitystä. He saivat idean tuoda Suomeen Keski-Euroopassa suosittuja vedettömiä pisuaareja.

Aluksi parivaljakko sai vastaan epäilyjä ja naureskelua. Tie ei ole ollut helppo, mutta kaikkea voi myydä, Virkki muistuttaa.

Pieni yritys on päässyt hyvään kasvuvauhtiin. Uniikilla tuotteella ja rohkeudella he ovat päässeet pitkälle, ja tällä hetkellä yrityksessö on jo yksitoista työntekijää.

Miten tähän on päästy? Airas painottaa, että omaan tekemiseen täytyy uskoa ja pitää asennetta ja tekemistä yllä. Yrittäminen ja rohkeus palkitaan!

 

liveblogi2-2

 

Leijona ei anna periksi!

Tauon jälkeen Kim Lehtola ja Mika Aittamäki Celectukselta astuvat lavalle.  Liian usein digitaaliset toiminnot pyrkivä poistamaan prosesseista ihmisen. Celectus haluaa tuoda sen sinne takaisin.

Myyjiä ei johdeta numeroilla, reklamaatioilla, liikevaihdoilla tai muilla vastaavilla. Johtaminen oon läsnäoloa, opettamista ja esimerkkiä. Se on johdettavan menestymisen mahdollistamista.  Tärkeää on auttaa johdettavia löytämään itsestään parempi versio.

Celectuksella oli tarve lisätä työpaikan kiinnostavuutta ja sitouttaa työntekijöitä ja parantaa tuloksia entisestään. Näitä tavoitteita lähdettiin hakemaan hyvinvointiohjelman Leijonaliigan kautta, jossa ideana oli yhdistää työ ja terveelliset elämäntavat.

Leijonaliigan avulla on päästy Celectuksella upeisiin tuloksiin. Myyntityöhön on yhdistetty liikkuminen ja valmentaminen. Työtiimit kilpailevat keskenään ja tilannetta mitataan sitä varten kehitetyn pistepörssin avulla.

Lavalle kutsutaan seitsemän nuorta leijonaa. Miten leijona eroaa tavallisesta myyjästä? "Omalla aktiivisuusella ja innostuksella! Leijona ei anna koskaan periksi," nuori leijona vastaa.

 

Kuka haluaisi olla nörtti?

IBM:n Jukka Ruponen saapuu kertomaan vähän erilaisesta aiheesta - nörteistä. Wikipedian mukaan nörtti on mm. nahjus, nynny ja hikipinko. Kuka siis haluaisi olla nörtti?

Nörtit ovat kuitenkin Ruposen mukaan olleet olennaisena osana muuttamassa maailmassa. Monet menestyneet yrityksen takana toimii nörtit. Nörteillä on usein huima innovointikyky, motivaatio ja sinnikkyys. Vaikka heillä ei välttämättä ole bisnestaitoja ja -ymmärrystä, niin heillä on uskallus ryhtyä kokeilemaan asioita. Tilaisuus tekee nörtin!

Nyt pinnalla olevat big data ja internet of things ovat juuri nörttien osaamisaluetta, Ruponen muistuttaa. Hän kertoo upeita esimerkkejä twiittaavasta linnunpöntöistä ja muista huimista innovaatioista.

Lyöttäytykää nörttien joukkoon ja antakaa heille tilaisuus, Ruponen kehottaa. Nörtit muuttavat maailmaa!

 

liveblogi8

 

Tulevaisuus on nuorissa

Rami Saarniaho astuu lavalle esittelemään innovaatiohanketta Case Innokampusta.

Innokampus on haluaa aktivoida nuoria innovoimaan sekä hastaa yritykset rakentamaan verkostoa, joka auttaa nuoria saavuttamaan tulevaisuuden tavoitteitaan. Suomen tulevaisuus on nuorissa, ja nuorissa on huimasti potentiaalia, Saarniaho muistuttaa.

Lisäksi Innokampus haluaa edistää suomalaisten oppilaitosten yhteistyötä ja edistää tietotekniikan hyödyntämistä kouluissa.

Saarniaho kertoo rakastavansa järjettömiä tavoitteita, mikä sopii hyvin Innokampuksen pirtaan, sillä tekemistä riittää paljon. Yksi tapahtuma tai järjestetty kilpailu ei riitä muuttamaan asioita, vaan tarvitaan jättimäiset määrät jalkatyötä.

 

liveblogi7

 

Mikään ei ole mahdotonta

Nyt lavalle saapuvat Duudsonien Jarppi ja HP aplodien saattelemana. Millainen on ollut matka Härmästä Hollywoodiin ja maailmanmaineeseen? Matkalle mahtunut monia seikkailuja ja hienoja hetkiä, mutta myös lukuisia karikkoja ja vastoinkäymisiä.

Mistä Duudsoneissa on oikein kysymys? Tärkeinpänä ehdottomasti ystävyys, mutta mukana on myös esimerkiksi intohimoa ja luovuutta. Duudsonit elävät uneelmaansa ja vievät eteenpäin positiivisen anarkian ilosanomaa. Lapsenmielisyys on tärkeää, Jarppi painottaa. Haasteet ja mahdollisuudet pitää ottaa avosylin vastaan, jottei tarvitse jälkikäteen harmitella, ettei tarttunut tilaisuuteen.

Entä mikä on Duudsonien menestyksen taustalla? He ovat laittaneet peliin aivan kaiken. He ovat uskoneet omaan juttuunsa ja vieneet sitä eteenpäin vastoinkäymisistä huolimatta.

Vaikeudet kuuluvat elämään, HP muistuttaa. Epäonnistuminen voi joskus olla parasta mitä voi tapahtua. Näin tapahtui Duudsoneillekin, joiden Amerikan valloitus ei onnistunut odotetusti, mutta se sai aikaan käänteen, jota ilman Duudsonit eivät olisi siinä missä he nyt ovat.

Pojat painottavat, että yksin ei pärjää kukaan. Apua on pyydettävä, jos haluaa toteuttaa omia unelmiaan. Mikään ei ole mahdotonta, HP ja Jarppi mustuttavat. He kehottavat kaikkia uskomaan omiin unelmiinsa ja tekemään paljon töitä niiden toteutumisen eteen.

 

liveblogi6

 

Ideasta innovaatioksi

Digitalistin viimeisenä puhujana saapuu puhumaan Ficonicin toimitusjohtaja Timo Salminen kertomaan tosielämän innovoinnista start-upissa. Ficonic on ohjelmistoratkaisujen kehittäjä, joka kehittää sovelluksia järjestelmien väliseen kommunikointiin.

Ensin syntyvät ideat, joista jotkut kehittyvät innovatioiksi. Kokeileminen ja potentiaalisilta asiakkailta kysyminen on tie innovaation kehittämisessä eteenpäin prototyypiksi. Salminen kehottaa pohtimaan, kuinka vahva oma innovaatio loppujen lopuksi on ja miten se voidaan hyödyntää parhaiten.

Start-upissa oikeisiin asioihin keskittyminen tärkeää. Aikaa ja muita resursseja on rajallisesti, joten hyvän tiimin ja oikeanlaisen fokusoinnin merkitystä ei voida liikaa korostaa.

 

liveblogi5

Subscribe to Email Updates