Suomessa on digitalistien ja muiden alan ihmisten keskuudessa puhuttu sisältömarkkinoinnista jo useamman vuoden ajan, ja keskustelu on ollut tervetullutta. Mediakenttä ja markkinointi yleensäkin elää jatkuvasti, ja uusia kanavia ja palveluita tulee vuosittain. On ollutkin hienoa huomata, kuinka ripeästi osa yrityksistä on pystynyt kehittämään verkkopalveluidensa sisältöjä helposti jaettavaksi blogien ja muiden sosiaalisten elementtien avulla. Jokaisen ajan hermoilla olevan yrityksen verkkosivulta löytyy nyt infograafeja, videoita ja muuta loistavaa sisältöä. Hienoa, ehdottomasti oikeaan suuntaan ollaan menossa.

Kylmä hiki alkaa kuitenkin pukata siinä vaiheessa, kun näkee kuinka vähän sisältöjä on jaettu tai luettu. Yrityksen henkilöstöä ja tuotteita esitteleviä videoita on katsottu muutama kymmenen kertaa, eli sisältö ei ole juuri kiinnostanut edes omaa väkeä. Blogitekstien jakonapit huutavat pyöreää nollaa, vaikka tekstiä suolletaan ulos viikoittain usean työntekijän toimesta. On hienoa jos yritys toimii kuin media, mutta jos se ei tavoita ketään, onko siitä silloin kenellekään mitään iloa? (Vastaus: ei ole.)

Ongelmana tässä on, että hyvä sisältö ei usein riitä. Sisällön jakokanavien on oltava kunnossa, jotta oikea kohderyhmä ylipäätään altistuu sille. Nykyään tämä myös tarkoittaa jonkinlaista mainontaa. Tähän voi nyt tietenkin joku sanoa, että jos sisältö on tarpeeksi hyvää, se kyllä löytää yleisönsä. Näin voi toki joskus ollakin, mutta yleisesti totuus on toinen: Yrityksen ääni harvoin on lähtökohtaisesti niin kiinnostava, että viraaliteettia syntyy ilman mainontaa. Ja toisaalta, isossa osassa menestyneistäkin viraalikampanjoista on käytetty mediarahaa kampanjan lanseerauksessa.

On olemassa niin hyvää sisältöä, ettei sitä tarvitse mainostaa,
mutta ei niin hyvää, etteikö sitä kannata mainostaa
-Juho Jokinen

Eli mitä siis pitäisi tehdä? Ensinnäkin lopetetaan se mediabudjettien lukkoon lyöminen vuodeksi eteenpäin - tai vähintään jätetään budjetteihin liikkumavaraa sisältömarkkinoinnin käyttöön. Ihmisten mediakäytön muuttuessa on pakko pystyä toimimaan lyhyellä aikavälillä, sillä vain ketterät ja joustavat organisaatiot saavat huomiota informaatiotulvan keskellä. Kenen budjetissa esimerkiksi on varattu rahaa Instagram-mainontaan, joka mahdollistuu kuukauden päästä suomalaisyrityksille? Todennäköisesti aika harvalla.

Muutokset eivät tapahdu luonnollisestaan nopeasti, mutta ensimmäiset askeleet voit ottaa jo tänään. Kahdella eurolla saat näytettyä Facebook-mainontaa ainakin tuhannelle ihmisille.

Subscribe to Email Updates