Dingle striimaa Markkinointiviestinnän Viikon kiinnostavia puheenvuoroja.

Päivän puheenvuorot: 

Markkinointi johtamisen ja organisaatiokulttuurin rakentamisen välineenä, Mikko Kuitunen, Vincit

Tappaako datankeruu mainonnan, Vilma Luoma-Aho, Jyväskylän Yliopisto

Puolenvaihtajat tulevaisuuden rakentajina, Mikael Jugner, Kreab Oy & Taru Tujunen, Ellun Kanat Oy & Jussi Kekkonen, Miltton Networks Oy & Veera Heinonen, Sitra

Päivän aloittaa Vincit Oy:n toimitusjohtaja Mikko Kuitunen.

DSC_3133

DSC_3144

" Me ollaan huippuasiantuntijoita, Vincit ei ole JASKa ( yet another software company)."

-Mikko Kuitunen, Vincit

Mikko Kuitunen, Vincit Oy:n toimitusjohtaja saapuu lavalle kertomaan markkinoinnin johtamisesta ja organisaatiokulttuurin rakentamisesta. Jos sinua jäljitellään, olet kaikilla korkeammalla arvoketjussa. Vincit lupaa rahat takaisin, jos asiakas ei ole tyytyväinen.  Hän huomaa, että sama asiakaslupaus on monistettu useisiin eri yrityksiin. Jäljittelyssä parasta on Mikon mukaan se, että todennäköisesti näin pystytään muuttamaan toimialaa helpommin verrattuna jos itse tekee asiat eri tavalla. Jäjittelyn kohde ei ole välttämättä mikään yksittäinen asia, vaan yritys ja se fiilis mikä yrityksestä kumpuaa. Miten erilaisia yrityksiä luodaan ja miten niitä tulisi kehittää?

Yleisökysymykset:

Miten suhtaudut jos ideasi torpataan? Tee vain. Hyvässä organisaatiossa valitaan parhaat ideat, ei väliä kuka ne sanoo.

Miten teidät markkinoinninprosessit syntyvät konkreettisesti? Kuinka johdettu se on? entä budjetointi?Parhaat ideat harvoin syntyvät kun olet skarppina flow-tilassa, vaan ne syntyvät väsyneenä. Vincitillä on kuukausittaisia palavereja, missä käydään mm. kampanjoita läpi. Niistä Mikon mukaan syntyy virikkeitä, mitä voidaan tehdä. Hän kertoo, että tärkeintä on löytää halukkaita tekijöitä ja jos niitä ei löydy, ei tehdä.

Miten tulevaisuuden listautuminen vaikuttaa markkinoinnin? Mikko kertoo, että ovat yrittäneet purkaa rakenteita eikä ole hallinnollisia esimiehiä, vaan kaikki työntekijät ovat Vincitillä Mikon alaisia.

Hän kertoo että kolmasosa heidän asiakkaistaan ottaa heihin suoraan yhteyttä. Myynti ei tee yhtään tarjousta jos ei ole tekijätiimiä, vaan tiimin tulee sitoutua hankkeeseen. Se on yksi esimerkki Vincitin organisaatiokulttuurin ytimestä. Sitoutumisen lisäksi myös ahkera

" Duunit tehdään tehokkaasti, ei se mikään hippileiri ole"

-Mikko Kuitunen

Hän lopuksi kertoo uudistushaluisista organisaatioista "On toimialoja, jotka ovat uudistushaluisia ja ne ovatkin uudistuneet. Seuraavaksi tuleekin Mikon mielestä julkishallinto ja perinteiset toimialat, kuten metsäteollisuus.  "

[embed]https://youtu.be/ePt0obPKJpo[/embed]

 

Seuraavaksi lavalle astuu Jyväskylän Yliopiston professori Vilma Luoma-Aho.

DSC_3280

Hän kysyy yleisöltä, tappaako datakeruu mainonnan. Suurin osa yleisöstä vastaa, että ei datankeruu ei tapa mainontaa. Seuraavaksi hän kuvaa trendejä datan takana. Hän nostaa trendeiksi ioT:n, mitattavan analytiikan, kiltteyden ja ystävällisyyden uuden tuleminen, Whuffien ja boxturnerit. Hän avaa Boxturner - käsitettä seuraavanlaisesti; Uusi kuluttaja, joka tekee taustatöitä esimerkiksi lukemalla ruokatuotteiden ravintotietoja.

Asiakkaat ovat valmiita maksamaan kaikesta, mikä lasketaan viihteeksi mutta jos se on tietoa, se ei saa maksaa.  Läpinäkyvyyden uusi tuleminen, kuten vaikuttajaviestinnän nousu sekä työntekijälähettilyys ovat muita merkittäviä trendejä Luoma-Ahon mukaan.

 

DSC_3270

Markkinointi, mainonta ja viestintä ovat aina nojanneet dataan.

- Vilma Luoma-Aho

Seuraavaksi hän esittelee teorioita taustalla. Hän muistuttaa, että kaikki esityksen materiaalit löytyvät Twitterissä ja Prezistä

[embed]https://youtu.be/zE4sIfAC2Qk[/embed]

Klo 14.50 käynnistyy puheenvuoro, " Puolenvaihtajat tulevaisuuden rakentajina". Lavalle astuvat silloin Mikael Jugner, Taru Tujunen, Jussi Kekkonen ja Veera Heinonen.

DSC_3363 DSC_3385 DSC_3359  IMG_4542

[embed]https://youtu.be/rZJisbz8l_4[/embed]

Subscribe to Email Updates