Avoimuus ja viestimisen tarve on rantautunut myös asiantuntijayrityksiin. Nykyään puhutaan Social Sellingistä eli sosiaalisesta myynnistä.

Asiantuntijayrityksen kohdalla siirtyminen digitaaliseen viestintään ja markkinointiin useassa kanavassa on saatettava myös henkilötasolle ja koskemaan jokaista asiantuntijaa. Silloin kun yrityksen johto antaa täyden tukensa asiantuntijoidensa näkyvyyden lisäämiseen, voivat tulokset yrityksen koko viestinnällisen voiman lisääntymisenä olla merkittäviä.

Kilpailu huomiosta ja sisältöjen toimivuudesta on tässä ajassa päivittäistä. Hyvien sisältöjen kiinnostavuus ei ole silti kadonnut mihinkään. Mutta nykyään myös B2B-sisällöt ja viestit kilpailevat kissanpentujen ja kohu-uutisten kanssa yleisön ajasta.

Osa asiantuntijoista ja johtajista tyytyy pitämään kiinni vanhasta ja asemavallastaan, uteliaat ja tulevaisuuden menestyjät ansaitsevat asiantuntemuksensa ja mielipidejohtajuutensa myös digitaalisissa kanavissa.

Case Visma Suomi

Jarkko Iitiä, Visma Solutionin myyntijohtaja, miksi sosiaalinen myynti nähdään Vismalla tärkeänä?

"Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa ja myynnissä on puhuttanut meitä Visma Solutionilla jo muutaman vuoden. Asiaa on tutkittu, hieman hutkittu ja yksittäisin suorituksin jopa kokeiltu. Tiedostamme, että asiakkaamme ovat jo näissä kanavissa (myös kilpailijat), jolloin meidänkin on oltava. 

Mutta miten? Mistä aloittaa? Osaammeko? Miten toimin tehokkaasti? Näihin kyysmyksiin on annettava vastauksia. Onnistuminen lähtee osaamisesta ja rohkeudesta, joten päätimme järjestää Visma Suomen myynnille ja markkinoinnille mahdollisuuden ottaa aiheesta mahdollisimman paljon irti.”

Avainsanana tässä on yhdessä tekeminen. Oma huomioini on, että sellaiset asiantuntijat ja esimiehet, jotka kyllä tunnistavat sosiaalisen myynnin tärkeyden ja merkityksen, he kuitenkin vähän häpeilevät. He tunnistavat, että jotain pitäisi tehdä, mutta aloituskynnys on todella iso ja se kasvaa päivä päivältä kun maailma menee lujaa vauhtia eteenpäin.

Mitä sitten teimme Visman kanssa?

Tunnistimme, että osaamistasot vaihtelevat, toiset ovat aktiivisempia ja edellä muita. Lähtötasoksi pitää kuitenkin ottaa alkeet ja siitä kasvattaa tietoutta. Sisäiset edelläkävijät sparraavat muita ja jakavat omia oppejaan, jolloin omat ideat jalostuvat ja saavat tarvittavaa vastakaikua. Kun kaikilla on riittävä osaaminen voidaan rohkeasti jopa kokeilla ja toimia yhdessä.

Avoimet johdon vaikuttajaviestinnän ja sosiaalisen median koulutukset harvemmin toimivat ja tuottavat riemunkiljahduksia. Ei kukaan halua tulla paikalle häpeämään ja tunnustamaan muillekin, että on vielä tekemisessään alkutekijöissään.

Sen sijaan, kun lyödään 80 asiantuntijaa Vierumäelle samaan tilaan opiskelemaan aamusta iltaan asti sosiaalista myyntiä, niin tulokset ja henki on aivan toista.

Syntyi yhdessä oppimista, toisten keskinäistä sparrausta, vähän kilpailuhenkeä ja iloista ryhmäytymistä. Yhdessätekemisen meininki oli käsin kosketeltavissa.

Huomasimme vismalaisten kanssa myös, että ryhmän avulla, kun ideoidaan ja pohditaan hetki yhdessä, voidaan lähteä rohkeammin kokeilemaan ja oppimaan.

Yhdessä kun on saatu toimenpiteitä tehtyä, niin tämän jälkeen voidaan seurata ja mitata vaikuttavuutta yritystasolla. Osaaminen vietynä käytännön tekemiseen ja tuloksiin antaa rohkeuden ja uskon jatkaa.

Jarkko Sjöman

Subscribe to Email Updates