"We're all going to live in an invisible prison if we think ads are going to stay the way they are today."

- Tim Armstrong

Tim ei puhu vuodeksi mediasuunnitelmaan kätensä sitoneista markkinointijohtajista, vaan mainosten blokkaamistyökalujen aiheuttamasta päänvaivasta mainostajille sekä tuotepushaamisesta asiakkuuksien hoitoon siirtyvästä kommunikaatiosta.

Mr. Armstrongin toinen ennuste mediamarkkinasta on sen Mainonta kallistuu eksponentiaalisesti. Etenkin konversion aikaansaanti on pitkällä aikavälillä tulossa huomattavasti kalliimmaksi. Tätä hän perustelee subscription -mallisen ostokäyttäytymisen kasvulla. Tilanne on verrattavissa supermarketissa kärryt täynnä kulkevaan kuluttajaan. Vaikka hyllyt notkuvat houkutuksia, harva niistä on niin voimakas että se saa kuluttajan vaihtamaan olemassaolevan tuotteen uuteen.

Mainostajan, eli Armstrongin asiakkaiden työmaata ennusteet eivät helpota. Harva median toimitusjohtajan on näin suorasukainen mainonnan vaikeudesta, vaikka syytä olisi. Ei, ei ole helppoa saavuttaa ihmisiä nykyisessä mediakentässä. Ei kenenkään.

Allerin kanssa olemme tutkineet mainonnan estotyökalujen levinneisyyttä Suomessakin, estoista on tulossa merkittävä vaikutttaja median käytössä. Tämä entisestään lisää tarvetta dynaamiselle median ostolle. Mainostamalla sisältöä, jolla ei ole todistettua sosiaalista kontekstia, (jota ei jaeta, johon ei kommentoida tai muuten reagoida), ei jatkossa saavuteta sitäkään hyötyä mitä tänään.

Vapaudu mediavankilasta -kortti on myös lähempänä yrityksillä, jotka rohkeasti kääntävät tuotteitaan palveluiksi ja johtavat asiakkuuksia myynnin sijaan. Tulevaisuudessa vaatteidemmekin pesu maksaa 30e/kk. Enkä puhu nyt osamaksuista.

Subscribe to Email Updates