Syyskuun alkupuoliskolla Ameriikasta kuului mielenkiintoisia uutisia. Flurry Mobilen julkaiseman raportin mukaan ensikertaa yhdyvaltalaiset kuluttajat käyttivät enemmän aikaa mobiilisovelluksissa kuin televisiota katsellen. Huomion arvoista raportissa kuitenkin oli, ettei television katseluun käytetty aika ole viimeisen kolmen vuoden aikana muuttunut, mutta mobiilisovellukset ovat tulleet rinnalle ja menneet ohi. Raportti ei ota huomioon mobiiliselaimen käyttöä - se lisättynä ero on vielä suurempi.

Jos mediankäyttö ei määrällisesti vuosien aikana ole kasvanut, viitannee muutokset tilastoissa voimakkaasti sekakäyttöön. Televisio pysyy taustalla auki, kun sormet ja silmät selaavat sovelluksia.

Flurryn raportissa erityisen kiinnostavaa on kuitenkin havainto siitä, että sovellusten käyttäjät ovat entistä valmiimpia maksamaan kuluttamastaan sisällöstä. Eli tekemään sen, mistä mediatalot ovat haaveilleet jo vuosia. Ja esimerkiksi Yhdysvaltojen AppStoren tuottavimpien sovellusten listalta löytyy useat viihdesisältöjä tarjoavat sovellukset - Netflix, Hulu, Spotify, HBO jne.

 

Itse mietin jälleen markkinoijan asemaa. Kun kuluttajan huomio siirtyy vääjämättä kohti kämmentä, miten tuotteitaan tai palveluitaan myyvä yritys voi yleisönsä parhaiten saavuttaa? Jos vihdoin käyttäjät alkavat olla valmiita maksamaan kuluttamastaan sisällöistä, miten mainonnan rooli perustellaan?

Alan yhä enemmän uskoa siihen, että brändien, palveluntarjoajien ja muiden kaupallisten sanansaattajien tulee ryhtyä itse luomaan laadukasta, yleisöään palvelevaa sisältöä omissa kanavissaan. Ehkäpä myös sovelluksissaan.

Subscribe to Email Updates