Mitä katsot, milloin katsot, kauanko katsot, millä laitteella katsot, milloin keskeytät katsomisen - Yhdysvaltalainen videotoistopalvelu Netflix tietää sen.

Jo kauan ennen kuin puhuttiin big datasta, Netflix oli jo hyödyntämässä dataa päätöksenteon tukena. Nimittäin vuonna 2006 yhtiö antoi palkinnon ryhmälle, joka loi parhaan algoritmin ennustamaan elokuvien arviointia. Siihen aikaan oli tiedossa ainoastaan asiakkaan käyttäjätunnus, elokuvan nimi, arvosana ja päivä, jolloin elokuva katsottiin.  Lähes 10 vuotta myöhemmin yhtiö on edelläkävijänä datan hyödyntämisessä.

 

hoc data

Esimerkkinä Netflixin innovatiivisesta datan hyödyntämisestä on House of Cards - tv-sarja, joka  perustuu käyttäjäkohtaisen dataan.

Tutkimuksen mukaan Netflixin omaan tuotantoon kuuluva House Of Cards - sarja koukuttaa katsojan kolmannen jakson kohdalla. Breaking Bad puolestaan koukuttaa jo toisen jakson kohdalla ja ääripäässä How I met you mother, vasta kahdeksannen jakson kohdalla.

no spoiler

Netflix hyödynsi seuraavia tietoja arvioidakseen House of Cards - sarjan menestyksen:   

- Käyttäjät pitävät ohjaaja David Fincherin elokuvista

- Käyttäjät myös keskimäärin antavat korkeat arvosanat Kevin Spaceyn elokuville

- Tv-sarjan brittiläinen alkuperäisversio oli jo entuudestaan suosittu käyttäjien keskuudessa.

Seuraavaksi Netflix segmentoi tilaajat kymmeneen eri ryhmään ja toi halutuille kohderyhmille / halutulle kohderyhmälle kymmenen erilaista kohdennettua mainosta sekä kymmenen eri traileria käyttäjien kiinnostuksen mukaan.

Miten markkinointi ja myynti voivat hyötyä big datasta?

Tunne asiakkaasi

  • Luo ostajapersoonat halutuista kohderyhmistä  
  • Selvitä mikä heitä motivoi, millaisia tarpeita heillä on, mistä kanavista päättäjät etsivät tietoa, miten päätöksentekoprosessi rakentuu ja millainen ostoprosessi heillä on

Luo sisältö puhuttelemaan haluttua kohderyhmääsi

  • Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen auttaa luomaan parempaa sisältöä

Ota mukaan mainonta

  • Mainosta silloin, kun sisältö on aidosti kohderyhmääsi kiinnostavaa  
  • Kohdenna mainontaa eri käyttäjille  ja hyödynnä esimerkiksi mainonnan ennakkokohdentamista

Tee mediavalinnat halutun kohderyhmän ja sisällön perusteella

  • Dynaaminen median ostaminen tarjoaa tavan hyödyntää dataa fiksummin 

Myy sosiaalisesti

  • Big Data tarjoaa organisaatiolle hyvän mahdollisuuden ymmärtää paremmin asiakkaan maailmaa. Social Selling eli sosiaalinen myynti tukee myyntiprosessia mahdollistaen tavan olla lähempänä asiakasta.

Subscribe to Email Updates