twitter_MG_0060_panorama

IBM BusinessConnect2015 keräsi yhteen Suomen liike-elämän edelläkävijät, rohkeat yrittäjät ja innovaattorit. Sisällöltään tilaisuus käsitteli monipuolisesti eri teemoja mm. digitalisaatioon, big dataan ja analytiikkaan liittyen.

Esimerkkejä rohkeista ja ennakkoluulottomista yrittäjistä löytyi useampi, kuten esimerkiksi Toroidionin Pasi Pennanen, joka tänä vuonna esitteli sähkökäyttöisen 1MW - auton. 20-vuotta autoalalla työskennellyt Pennanen on hyvä esimerkki suomalaisesta innovaattorista, joka uskalsi tarttua hetkeen.

IBM_mg_9988

Asiantuntijuuden digitalisoituminen

Vuonna 2020 85% myyntityöstä tapahtuu sosiaalisen median ja videoiden välityksellä

-Telesmart Communication

Keskeisin ajatus on se, että jos asiantuntija ei hyödynnä sosiaalisen median kanavia henkilökohtaisessa vaikutustyössään, niin sen paikan ottaa nopeasti henkilö joka on aktiivisesti verkossa. Toisaalta, jos asiantuntijalle ei ole sanottavaa, ei silloin ole tarpeellista lähteä kanavaan vain näkyvyyden vuoksi. Kannattaa siis ensin miettiä sanoma, sitten vasta kanava.

Videolla Santeri Määttänen pohtii asiantuntijuuden digitalisoitumista. Hän nostaa erityisesti muuttuneen ostoprosessin ja henkilökohtaisen vaikuttamistyön menetelmät, kuten Social Sellingin, työntekijälähettilyyden, henkilöbrändäämisen sekä vaikuttajaviestinnän.

[embed]https://youtu.be/Xs7doSfLfPw[/embed]

Sosiaalinen myynti kasvattaa B2B myyntiä, kuten IBM:n Social Selling- pilotti osoittaa. Myyntityöstä tulee  sosiaalisempaa. Sosiaalisen myynnin rooli ei ole syrjäyttää perinteistä myyntityötä, vaan pikemminkin tukea sitä.

Onko yrityksenne on huomioinut seuraavat asiat?

  1. Kuinka tärkeää yrityksellenne on, että asiantuntijanne ovat löydettävissä? Riittävätkö heidän yhteystietonsa verkkosivuillanne, tai olisiko heidän hyvä jakaa asiantuntemustaan ja kirjoittaa esim. liiketoiminnastanne ja toimialanne keskeisistä ilmiöistä ?
  2. Millaisia toimenpiteitä löydettävyyden suhteen on mahdollista tehdä? entä onko tavoitteet määritetty?
  3. Näkyykö myyntihenkilöstönne intohimo työtään kohtaan asiakasrajapinnassa? 

Asiakaspalvelun digitalisoituminen

Joona Alestalo tarttuu myös hyvin ajankohtaiseen aiheeseen eli asiakaspalvelun digitalisoitumiseen.

Miksi digitaalinen asiakaspalvelu on tärkeää? Vallan siirtyessä asiakkaalle monikanavaisen asiakaspalvelun merkitys on korostunut. Asiakas odottaa hyvää palvelua oli kyseessä kampaamossa tai lähikaupan lihatiskillä vierailu. 

[embed]https://youtu.be/75STuy4yFgE[/embed]

Kuka täyttäisi paperisia kaavakkeita ja jonottaisi palvelupisteelle, jos sähköisissä kanavissa tämä hoituu minuuteissa? tai varaisi asiakaspalvelusta ajan verkkotapaamiseen?

Nordea

Joskus digipalvelun yhdistäminen reaalimaailmaan kompastelee, kuten kollegani Kerttu Takala Wau-asiantuntijapalvelussa kuvaa. Yhä useampi asiakas haluaa myös saada reaaliaikaista 24/7 - asiakaspalvelua kanavasta riippumatta, mahdollisimman helposti ja kätevästi, usein kotisohvalta käsin.

Reaaliaikaisen asiakaspalvelun mahdollistaminen ja erinomaisen asiakaskokemuksen luominen on silti useille yrityksille haastavaa oli kyseessä analoginen tai digitaalinen kanava. Jokainen asiakaskokemus on henkilökohtainen ja jokainen yrityksen käyttämä kanava on palvelukanava.

Digitalisaation ja sosiaalisen median kehittyminen menevät käsi kädessä. Digitalisaatio antaa työkalut ja mahdollistaa toiminnallisuuden luomalla perustan. Sosiaalisen median palveluiden kehittäminen on kuluttajalle näkyvä osa-alue, miten tekninen kehittyminen kaupallistuu ja miten sitä hyödynnetään arkielämässä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subscribe to Email Updates