http://dingle.fi/2015/08/14/ostetaanko-tv-mainontaa-kohta-dynaamisesti/Jotta voit tehdä sisältömarkkinointia hyvin ja tehokkaasti, tekemistä on pakko suunnitella, mutta suunnitelmasta pitää voida poiketa reippaasti. Miten taklata näitä kahta ristiriitaista vaatimusta käytännössä?

Aloita suunnitelman tekemisestä ja käytä aikaasi ajatteluun: pysähdy miettimään kokonaiskuvaa, kenet haluat tavoittaa ja miksi, mitä toivot heidän tekevän törmätessään viesteihisi. Tätä voi halutessaan kutsua vaikkapa strategiaksi, mutta tärkeintä on, että mietit mitä haluat saavuttaa ja millaisella aikavälillä.

Seuraavaksi ota kalenteri esille ja mieti ensi vuotta teemojen valossa, mistä (potentiaalisia) asiakkaita kiinnostavista asioista haluamme puhua eri kuukausina ja mikä kanavavalikoima on käytössä. Lopulta jalkauta suunnitelmasi konkreettiseen kuukausisuunnitelmaan, johon kirjaat sisältötasolla, mitä aiot eri kanavissasi päivätasolla julkaista; tämä pitää huolen siitä, että on jotain mihin lennossa tukeutua ja vanhan viisaus sen jo sanoo; hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty. Helppoa vai mitä? Sitten vain ketterästi toteuttamaan.

Mutta harvoin suunnitelma riittää. Brändien on mahdollista saada runsaasti ansaittua mediatilaa osallistumalla keskusteluihin, joista verkossa puhutaan muutoinkin. Esimerkiksi urheilu tarjoaa erinomaisia maalipaikkoja brändeille. Tarvitset kolme asiaa, jotta homma menee maaliin.

 

 

 

 

1. Kyky seurata mistä nyt juuri puhutaan
Onko käytössäsi työkaluja tietääkseni mitä omasta brändistäsi puhutaan tai mitä maailmalla nyt juuri tapahtuu? Työkaluksi voi riittää Twitterin #pinnalla-tyyppisten palveluiden ja oman Tweetdeckin seuraaminen, toki järeämpienkin työkalujen käyttäminen voi olla hyödyllistä omalle brändillesi. Ja tarkista rehellisesti myös päiväprosessi: käytättekö näitä todella jatkuvasti päivittäin?

2. Oman brändin tuntemus ja kyky päättää mihin tartutaan ja miten
Tarvitseeko keskustelun liittyä brändiisi tai toimialaasi? Vai voisitko osallistua vaikkapa keskusteluun siitä, onko valokuvassa näkyvä mekko sinimusta vai valkokultainen, josta koko verkko tuntuu kohioevan eräänä helmikuisen päivänä? DNA ehti Suomessa reagoida ensimmäisenä keskusteluun Twitterissä väittämällä, että mekko on pinkki, ja pian keskusteluun lähtivät myös esimerkiksi MTV ja Osuuspankki.

3. Käytössä oikeat resurssit
Varmista, että sisältötiimissäsi on oikeat tyypit, joilla ´ oikeat taidot ja riittävä nopeus reagoida, jotta saat kehitettyä luovan idean, tehtyä siitä mielenkiintoista sisältöä eri kanaviin ja jopa käytettyä mainosrahaa sisällön tehokkaaseen jakeluun heti, kun keskustelu on vielä ajankohtainen. Ja varmista, että budjetissasi runsaasti joustovaraa kun tilaisuuteen pitää tarttua ja voit ostaa mediatilan dynaamisesti.

Tätä viitekehystä voi toki hyödyntää laajemminkin markkinoinnin tekemisessä, kunhan keskiössä on asiakkaan ymmärrys, se mistä he puhuvat ja ovat omassa elämässään kiinnostuneita.

Subscribe to Email Updates