Perinteinen elokuvamarkkinointi on pitkään nojannut elokuvatrailereihin, haastatteluihin, dokumentteihin, kilpailuihin sekä oheistuotteiden myyntiin. On arvottu tuotteita, annettu ilmaisia elokuvalippuja, tarjottu alennuksia elokuviin. Kuluttaja on ostanut, innostunut ja ostanut lisää elokuvia mutta ei jakanut kokemuksiaan. Olisiko aika ravistella perinteisiä käytäntöjä ja luoda uusia fanikokemuksia tehden tästä audiovisuaalisesta taiteenlajista faneja kiinnostavaa, aidosti yhteisöllistä, jaettavaa ja henkilökohtaista? 

Nämä on kovin tuttua:

“Vastaa ja voit voittaa pipon”

“ Osallistu, niin voit voittaa paikkasi elokuvan ensi-illasta”

Palkitse, osallista ja arvosta

Faneja tulisi palkita ja osallistaa tekemään, ideoimaan, jakamaan kokemuksiaan yhteisössä esim.pelillistämisen keinoin.

Jos fanisi jakaisivat sisältöä elokuvaasi liittyen, haluaisitko palkita heitä?

Jos fanisi haluavat suunnitella korun action-elokuvan sankarittarelle, niin olisitko mukana paitsi mahdollistamassa, mutta myös auttamassa, kannustamassa ja innostamassa heitä?

Esimerkki loistavasta fanien osallistamisesta

Joukkorahoitettu Iron Sky - elokuva tarjoaa innostuneille faneille mahdollisuuden päästä mukaan elokuvaan.

Elokuvan tuottaja Tero Kaukomaa kuvaa yhteistyötä seuraavasti:

"Maksimoimme jatkossakin fanien mahdollisuuden osallistua Iron Skyn kehittelyyn, tuotantoon ja julkaisuun. Fanit ovat osallistuneet Iron Skyn tekemiseen ideoillaan ja erityisosaamisillaan sekä toimineet sanansaattajina, mutta myös rahoittaneet pyrkimyksiämme, kuten juuri päättynyt kampanja osoittaa. Vastavuoroisesti meidän vastuullamme on toimittaa faneille vauhtia ja vaarallisia tilanteita, ensin tuotannon aikana ja lopulta valmiilla elokuvalla. Koska emme ole Hollywood-studio, ainoa mahdollisuutemme menestyä on aktiivinen yhteistyö fanien kanssa."

Onko 2010-luvulla sopiva aika kehittää fanikokemuksia ja viedä se uudelle tasolle - elokuvan kokijan ehdoin?

Subscribe to Email Updates