Suurimmat odotukseni Slush 2015 start-upeista kohdistuvat digitaalisen liiketoiminnan ja teollisen internetin innovaattoreihin. Odotan innolla ohjelmoitavien ja nopean palvelukehityksen mahdollistavien laitteiden ja sensoreiden läpimurtoa. Näin nimittäin syntyy uusia mahdollisuuksia ihmisten ja brändien väliseen vuorovaikutukseen - ja esineiden internet (IoT) muuttuu todeksi.

Esineiden internet (IoT) tarjoaa tosielämän dataa asiakaskokemuksen parantamiseen, mainonnan kohdentamiseen ja uusiin, vielä keksimättä oleviin palveluinnovaatioihin.

Markkinoinnin automaatio puolestaan sopii nykyisellään parhaiten B2B-liidien keräämiseen ja kontaktointiin. Nykyiset järjestelmät kuitenkin väistyvät älykkäämpien ja itseoppivien järjestelmien tieltä, kun datankeruupisteiden määrä vaikkapa tuhatkertaistuu.

IoT monikertaistaa datankeruun.
Kuva: (c) Campaign US

Mihin me asiakaskokemuksen ja markkinoinnin suunnittelijat sitten voimme käyttää IoT:n liiketoiminnalle tarjoamaa tietoa?

1. Tosielämän analytiikka.
Aivan kuten verkkoanalytiikka tarjoaa jo nyt verkkokaupan kehittäjille ja mobiilipelien suunnittelijoille reaaliaikaista dataa käyttäjien toimesta, IoT tuo vastaavan tiedon saataville asiakkaiden fyysisen ostopolun varrelta. Tämän sovelluskohteita ovat mm. asiakastiedon keruu sekä ostokäyttäytymisen seuranta ja kehittäminen.

2. Paremmat palvelut.
Median digitalisaatio on osoittanut, että valinnan vapaus on nyt asiakkaalla. Paras käyttöliittymä ja asiakaskokemus ratkaisee palvelun valinnan. Keskenään juttelevat sensorit ja älylaitteet oppivat käyttäjän tavat ja mahdollistavat personoidun kokemuksen. Myös asiakaspalvelu paranee, kun käyttäjän tilanteesta on ajantasaista tietoa saatavilla.

3. Tulevaisuudet suunnitteluun.
Kun nyt verkkoon liitettyjä laitteita on noin 15 miljardia, määrä kasvaa tutkija Salim Ismailin mukaan 1000 miljardiin seuraavan kymmenen vuoden aikana. Datan ja esineiden välisen kommunikaation määrä kasvaa valtavasti muuttaen logistiikan, myynnin ja markkinoinnin operatiivista toimintaa.

Mutta miten, siitä saamme kenties esimakua Slushin jälkeen.

Subscribe to Email Updates