Olin viime viikon lopulla mukana loistavalla Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n järjestämällä risteilyseminaarilla. Julkaistaanpa tässä heti tuoreeltaan muutamia keskeisiä oppeja ja caseja, joita itselleni jäi parhaiten puheenvuoroista ja käytäväkeskusteluista mieleen. Ja täältä kannattaa toki tutustua myös mahtavaan seminaarissa palkittuun vuoden sponsorointitekoon: http://sponsorointijatapahtumamarkkinointi.fi/uutiset-ja-tapahtumat/uutisarkisto/vuoden-sponsorointiteko-valittu/

Sponsoroinnin hyödyntäminen on tällä hetkellä kasvussa myös Suomessa, ja Sponsor Insight:n Klaus Virkkusen mukaan sponsoroivat yritykset alkavat vaatia entistä monipuolisempia hyödyntämistapoja ja vastinetta rahoilleen. Activative:n sponsorointi-asiantuntija Jeremy Edwards korosti omassa setissään mm. uudenlaisten disruptiivisten sponsorointiaktivointien merkitystä. Tapahtuman virallinen sponsori ei voi olla enää lainkaan varma, että saa isolla diilillään sen parhaan näkyvyyden ja vaikuttavuuden. Samanaikaisesti sosiaaliseen mediaan tai fyysisesti pelikentälle suunnitelluilla uudenlaisilla jipoilla voi varastaa mediahuomion. Todella vaikuttava esimerkki tästä oli Zlatanin ja World Food Programmen pro bono –tempaus, jossa Zlatan on tatuoinut nälkää näkevien lasten nimiä vartaloonsa. Kampanja luotti siihen, että Zlatan heiluttaa pelissä verkkoa ja pääsee näin tuulettamaan. Paidan pois ottamisesta seurasi virallisessa tapahtumassa sääntöjen mukaan Zlatanille keltainen kortti - ja siinä sivussa maailman mediahuomio kääntyi nälkää näkevien ongelmiin Zlatanin henkilöbrändin kautta.

 

 

 

Toinen case, joka kolahti erityisesti oli Volvon "ambush marketing" -kampanja, jolla varastettiin huomio Super Bowlin virallisilta ison budjetin mainostajilta.  Kampanjassa pyydettiin twiittaamaan hashtagilla #volvocontest aina kun näkee minkä tahansa automainoksen tv:ssä. Tämän tekemällä pystyi voittamaan auton - siis Volvon auton. Huomio käännettiin kilpailijoiden 30 sekunnin perinteisestä huutavasta mainoksesta jatkuvaan keskusteluun sosiaalisessa mediassa Volvon ympärille. Volvo ratsasti siis ennakkoluulottoman rohkeasti kilpailijoidensa mediabudjetilla: "Sweden steals the Super Bowl". Nerokasta.

 

 

 

Sosiaalinen media on mahtava mahdollisuus uusien disruptiivisten konseptien sekä fania aidosti osallistavien aktivointien tekemiseen. Tähän liittyen seminaarin ehdottomasti parhaiteja anteja oli mielestäni Huggity:n Mike Sikorskin esittely fanien osallistamisesta massatapahtumissa. Huggity tarjoaa alustan, jossa kuka tahansa voi etsiä ja merkitä itsensä yleiskuvaan stadionilta tai vaikka maratonjuoksun varrelta. “I was there” –hetken jakaminen omaan sosiaalisen median kanaviin kavereiden nähtäväksi on aidosti kiinnostava juttu urheilu-, kulttuuri- ja musiikkitapahtumien kävijöille. Tämän palvelun tarjoaa luonnollisesti sponsori, joka yhdistää näin itsensä positiivisiin muistoihin tapahtumasta ja brändää itsensä fanikuva-palvelun mahdollistajana. Brändätty käyttäjien itsensä luoma sisältö voi hyvinkin olla avainasemassa tulevaisuuden voitokkaassa markkinoinnissa.

 

Check Now! One picture. 109,318 fans. Biggest Crowd ever at US Football match! Real Madrid C.F. vs Manchester United at International Champions Cup!http://bit.ly/iccfanpic

Posted by Huggity on Saturday, August 9, 2014

 

Huggityn kuvapalvelun kautta brändi voi aidosti sponsoroida fania ja luoda ainutlaatuisia kokemuksia. Vastineeksi saadaan arvokasta dataa tapahtumakävijältä ja voidaan houkutella hänet sponsoriyrityksen omiin yhteisöihin kuulemaan myös yrityksen omista palveluista. Kilpailu ihmisten datasta kovenee koko ajan, ja relevantin myyntiliidin vastineeksi pitää pystyä tarjoamaan kokemuksia, joilla on todellista arvoa.

Seuraavaa seminaaria odotellessa, pysykää kanavalla!

Subscribe to Email Updates