Tunnet varmaan yhteistyökumppaniyrityksesi, mutta mitä tiedät ihmisistä, joiden kanssa työskentelet?

Monet urheilujoukkueet tuovat aktiivisesti pelaajiaan esiin muuallakin kuin pelikentillä ansaittujen saavutusten osalta. Ovathan pelaajat olennainen osa joukkuetta. Pitäisikö yritysten tehdä sama ja tuoda omia osaajiaan esille muuallakin kuin palavereissa? Seuraavan vuoden tekemistä suunnitellessa voi yhteinen sävel löytyä nopeammin mikäli vieruskaverista on tiedossa on muutakin kuin nimi ja titteli. Tässä muutama nosto siitä miten yritykset tuovat työntekijöitään esiin.

Instagram on varmasti yleisin kanava, jossa yrityksen palveluiden sijaan isompaa palstatilaa saavat itse ihmiset. Useat yritykset ovatkin ottaneet käyttöönsä viikoittain vaihtuvan instagram-vuoron. Viikon instaaja lataa yrityksen tilille kuvia elämästään toimistolla ja sen ulkopuolella. Fonecta on yksi tälläisista yrityksistä, jossa vaihtuva Instagram-vuoro on toiminut jo pidemmän ajan.

 


 

Yrityksen Instagram –tilin lisäksi työntekijät voivat tuoda elämäänsä esiin yhteisen hashtagin kautta. Esimerkiksi meltwaterilaiset ympäri maailmaa keräävät hetkiä työn ympärillä hashtagilla #lifeatmeltwater. Kuvat ovat näin työntekijöiden omilla tileillä ja voivat näin edustaa hieman vapaampaa puolta työntekijän silmin. Tämä palvelee myös työnantajamielikuvaa kun työntekijöiden ystävät ja seuraajat näkevät myös yrityksen inhimillisemmän puolen.

Työntekijät ovat myös vallanneet yhä useamman yrityksen markkinointimateriaalit. Kuvapankki-ihmiset ovat kaukaista aikaa, nykyään yrityksen powerpoint-materiaaleja ja lehtisiä koristavat omat työntekijät. Olen jo useamman kerran todistanut tilannetta, jossa asiakkaan kanssa mietitään mistä yhteydestä creative-tiimimme Sanna on tuttu, kunnes koneet avataan ja esityksemme ensimmäisellä slidella on jo kansikuvamalliksi kutsuttu kyseinen kollega. Työntekijät, varautukaa siis että kun naamanne koristaa firmanne etusivua, saatatte hetken päästä alkaa saada vastaankulkijoilta tuttavallisia moikkauksia kaupungilla.

Frontpage_Sanna

 

Aidot työntekijät ovat löytäneet tiensä myös TV-mainoksiin asti. Tällä hetkellä ruudussa pyörii mainos, jossa toimitusjohtaja Pekka Ylihurula on metsänuotiolla omana itsenään kertomassa S-Pankissa hoituvista, ihan tavallisistakin raha-asioista. Tämä jos mikä on henkilön esiintuomista brändin takaa.

Itse ennustan, että seuraava työntekijöiden valtaama kanava on Snapchat. Se on kanavana täydellinen annettavaksi työntekijöiden käsiin. Snapchat on nopea, viihdyttävä ja usein myös yllättävä. Siksi mekin olemme hankkineet erillisen “snäppipuhelimen”, joka on vapaasti työntekijöiden käytettävissä. Tällä hetkellä snäppipuhelin reissaa Tukholman toimiston vierailijoiden mukana. Saatat siis nähdä vilauksen Ruotsin toimistostamme mikäli laitat dinglesnap -tilin seurantaan.

Tee uudenvuodenlupauksesi ajoissa.
Anna työntekijöidesi äänen kuulua. Loppujen lopuksi kaikessa on kyse ihmisesten välisestä kemiasta, ei yritysten.

Pdä siis yhteistyökumppanit lähellä ja ihmiset vielä lähempänä.

Subscribe to Email Updates