Nähdessämme jotain hyvää, huonoa tai tunteita herättävää kysymme “Kukahan siinä on takana?” Olemme tottuneet siihen, että asioiden, ilmiöiden, brändien ja tapahtumien takana on ihmisiä, joiden kätten jälkiä saamme ihastella. ”Takana” olevia ihmisiä sitten esitellään aikakauslehtien palstoilla ja makasiiniohjelmissa.

Entä jos astuisit eteen? Väitän, että brändien, uusien ratkaisujen ja tuotteiden johtaminen on edestä helpompaa.

Katso Reijo Karhista. Tavallisen kuluttajan tai yrityksensä pankkiasioista päättävän on helppo samaistua Osuuspankin ihmisläheiseen ja Suomen taloudesta välittävään brändiin, kun yrityksen pääjohtajakin on kerran sitä mieltä. Valistunut kuluttaja saattaa vaikka antaa anteeksi jäykkyyden pankkitiskillä. ”Eihän se Reijo kaikkeen ehdi.”

Katso Tommi Tervasta. Onhan sen pizzan oltava parempaa kuin muiden, koska itse hänkin on siitä niin innoissaan. Sitä paitsi hänhän pelastaa maailmaa, ja kukapa ei haluaisi olla siinä mukana.

Katso Ilkka Alarotua. Halpuutuksenkin on oltava totta, koska valikoimista vastaava johtaja puolustaa ja puhuu siitä avoimesti aivan omilla kasvoillaan.

Katso Erno Jeskasta, OP:n vallilan konttorin vetäjää, jolla on missio uudesta tavasta palvella pankissa.

Relevantti, omintakeinen, muistettava. Taisi olla itse Markku Rönkkö, joka takoi päähäni kantavan konseptin kolmiyhteyden. Onko kolmiyhteyden saavuttaminen helpompaa vai vaikeampaa, jos laittaa persoonan peliin?

Viestijöille murros on vaikea, mutta palkitseva. Fortumin Viestintäpalvelujen johtaja kirjasi hienosti tunteet ja muutoksen ytimen blogikirjoituksessaan maanantaina. Tero kysyy aivan aiheellisesti ”Miten käy tiedottajalle”.

Veikkaisin, että kun viestijä johtaa edestä, niin hyvin käy.

*Dingle tai Dingleläiset ovat valmentaneet yhtä kuudesta edellä mainitusta. Dingle on oppinut heiltä kaikilta.

Subscribe to Email Updates