Monet sanovat, ettei brändillä ole enää merkitystä – ei verkossa eikä kivijalassa. Tämä on kuitenkin vain osittain totta. Sekä vanhat ja isot että pienet ja nuoret brändit menestyvät mitä parhaiten nykyisessä digitaalisessa maailmassa. Yhä useampi tiedonjanoinen kuluttaja myös kääntyy digikanavissa entistä enemmän omiin silmiinsä luotettavien brändien puoleen.

Brändeillä on luottamus

Toki moni brändi on kaatunut matkan varrella, mutta usein juuri luottamuksen puutteeseen, sillä digitaalinen maailma ja loputon informaatio toivat läpinäkyvyyden jatkuvan läsnäolon – brändin on oltava sitä, mitä sanoo olevansa.

Moni meistä toki myöntää, että yhä useammin teemme syrjähyppyjä ja kokeilemme uutta, jos ystävämme suosittelee jotain kuumaa uutuutta, klikkiotsikko herättää kiinnostuksen tai vaikka hinta on sopiva. Mutta toisaalta infoähkyssämme myös luotamme helposti suosikkibrändeihimme: miksi nähdä vaivaa klikata ”mihin sattuu”, kun sisältökin saattaa olla täyttä humpuukia tai omia arvomaailmojamme vastaan sotivaa sanomaa.

Saman luottamuksen kaipuun ovat myös suurimmat mainostajat ja kaupan keskusliikkeet huomanneet sekä medioissa että vaikkapa ruokakaupoissa. Mainostajat siirtävät rahaa perinteisistä massamedioista sisältömarkkinointiin ja hakukonemainontaan.

Mutta joku taika brändeilläkin on. Markkinan ykkösbrändit saavat jalansijaa jopa Lidlissä, jossa kuitenkin alhainen hinta ohjaa yhä useampaa ostajaa.

shutterstock_180056633

Brändin tarina ja sisältö palvelevat asiakasta

Miksi brändeihin sitten panostetaan? Brändin keskeinen tehtävä myös digiaikana on helpottaa asiakkaan valintaa. Nyt vain on yhä enemmän keinoja kertoa omista vahvuuksista, vastata uusimpiin trendeihin tai vaikka vain tiedottaa. Mainostajalla on myös yhä useampia paikkoja kohdata ja saavuttaa asiakkaat ja sitä myötä myös entistä enemmän kompastuspaikkoja.

Nykyään vaaditaan entistä enemmän oikeaa, aitoa läsnäoloa ja kiinnostavia sisältöjä. Eikä vain pullossa, rasiassa tai vaikka sovelluskaupassa olevaa sisältöä, vaan myös sitä tarinaa, johon brändin olemassaolo perustuu. Mitä paremmin brändi oman tarinansa kertoo, sen helpommin se saavuttaa asiakkaansa – sekä kivijalassa että verkossa.

Tarinan merkitys ei siis katoa, mutta mahdollisuuksia sen kertomiseen on tullut kosolti lisää. Enää ei mainosbudjetin suuruus päätä brändin menestyksestä, vaan ennemminkin tarinan vahvuus ja osaavat ihmiset, jotka tarinaa levittävät. 

Lähes jokaisen suomalaisen nettikäynti alkaa Googlesta, jonne kirjoitamme aiheen, josta haluamme lisää tietoa. Saamme eteemme listauksen, joka sisältää uutisartikkeleita, blogeja, nettikeskusteluja ja viranomaisen ohjeita asiaan liittyen. Minkä näistä valitset? Sen joka on maksanut mainoksen, vai sen jonka brändin tunnet ja johon luotat, kuin ystävään (pitkäaikaiseen suhteeseen perustuvaan luottamukseen). Brändillä on väliä, koska brändi lupaa brändinsä mukaista laatua.

Brändejä kulutetaan surutta ja niitä käytetään oman persoonallisuuden ilmentämiseen. Ja persoonallisuutemmehan netissä ei suinkaan ole vakaa ja yksioikoinen.

Emme kulje yhtä polkua ja edusta yhtä ja samaa demografista kohderyhmää, vaan yhtenä hetkenä haluavamme vaikkapa tavoitella taivaita huippukorkeissa Louboutineissa. Toisena olemme hyvinkin rationaalisia, kun haemme pölynimurin Verkkokauppa.comista sen Suomi24:n keskusteluissa parhaaksi rankatun Electroluxin tai ostamme lapsellemme H&M:stä ne hinta-laatusuhteeltaan sopivimmat legginsit.

Konkreettista arvoa brändeistä

Kun brändisuhteen, ja siten myös brändiarvon on kerran saanut luotua, heikkenee se arvo huomattavasti hitaammin kuin yksittäisen tuotteen.

Brändin omistajalle brändin merkitys syntyy sen ansaitsemasta arvosta. Kuluttajalle brändi ja sen arvo syntyy siitä, miten hän brändin ymmärtää, näkee ja hyväksyy.

Moni muistaa kolasodat yhä edelleen ja Oivariini on Voimariini, vaikka voissa paistaisi. Ja Verkossakin Pepsi Max tarjoaa taatusti seksikkäämpää sisältöä kuin Freeway-cola. Brändituotteesta kuluttaja on usein valmis maksamaankin enemmän kuin verrokista. Freeway myy vain halvalla hinnalla, mutta Pepsi Maxin lojaali hevikäyttäjä ostaa päivittäisen fixinsä, vaikka vierestä saisi Cokista halvemmalla – se kun ei vaan tunnu tai maistu samalta. Brändit pystyvät siis edelleen tuomaan brändiarvon lisäksi konkreettisesti myös rahaa kassaan. Panostamalla brändeihin ja niiden kiinnostavuuteen varmistetaan myös liiketoiminnan ennustettavuus ja jatkuvuus. Siksi brändillä on väliä ja siihen kannattaa edelleenkin panostaa.

shutterstock_154609214

-Kati Niemelä-

Allerin b2b-markkinointipäällikkö, jolla on piiiiiiitkä kokemus kuluttajabrändeistä ja niistä hyödyistä, joista bränditaloissa nautitaan tilikauden päättyessä. Soveltaa nyt intohimoisesti oppejaan Allerin brändin kasvattamiseen.

Subscribe to Email Updates