Päätin tehdä Top-5 listan oman alansa vaikuttajista, jotka ovat rakentaneet itsestään medioita ja vastustamattomia brändejä, ja joiden persoona on tehnyt juuri minuun vaikutuksen. Valitsin ihmisiä eri aloilta ja enkä käyttänyt kriteerinä absoluuttista seuraajien, fanien tai ”kontaktien” määrää.

Koska hallituskin pyytää suosimaan kotimaisia vaihtoehtoja, listalleni valikoitui vain suomalaisia henkilöitä. Henkilöt eivät ole ”paremmuusjärjestyksessä”, koska sellainen luokittelu olisi yksinkertaisesti mahdotonta. Pitemmittä puheitta, tässä he ovat.

Asenne ratkaisee - Pekka Hyysalo

Jos Pekka Hyysalon asenteesta saisi tartutettua edes pienen osan tähän katajaiseen kansaan, olisi Suomi jo noussut taantumasta ja toimisi maailmantalouden veturina. Tämän miehen edessä vedän vaistomaisesti kantapäät yhteen ja otan hatun pois. Pekan rakentamasta FightBack brändistä on muodostunut lähes kansanliike, joka kuitenkin henkilöityy vahvasti sankariin itseensä.

Kasvollinen johtaja - Tommi Tervanen

Johtaa Kotipizzan joukkoja edestä, omalla persoonallaan. Ei numeroiden valossa kaikkein seuratuin tässä joukossa, mutta ei tarvitse ollakaan. Aitoa ja intohimoista tekemistä Pizzaguy-blogissa ja sosiaalisen median verkostoissa, lisäksi armoitettu live-puhuja. Varoituksen sanana mainittakoon, että Tommin saattaa aiheuttaa yleisössään hallitsematonta pizzan himoa.

Vuoden some-urheilija – Kaisa Mäkäräinen

Ilmoitti huhtikuussa uransa jatkosuunnitelmista perinteisen       lehdistötiedotteen sijaan julkaisemalla päätöksestään videon omilla kotisivuilla. Ilmoitus kaatoi kotisivut ja sai urheilutoimitukset odottelemaan turhaan faxin äärellä virallista lehdistötiedotetta. Sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyrityksen Sponsor Insightin tutkimuksen mukaan Kaisa on suomen seuratuin urheilija. (Ja sitä paitsi kotoisin Joensuusta.)

Henkilöbrändin rakennusmestari - Tuomas Enbuske

Rakentanut, tai puolivahingossa luonut persoonan, joka taatusti herättää mielipiteitä. Sanan säilä viiltää välillä orvaskeden läpi aina verinahkaan saakka ja saa mantelitumakkeen sykkimään kuin teinipojan housun etumuksen. Sanotaan, että jokainen voi olla media. Tuomas on.

Vuoden musiikki-ilmiö - Anssi Kela

Cheek täytti stadionin, mutta Anssi Kela täytti Facebookin. Live-keikat Facebookissa vetävät parhaimmillaan yli 180.000 ihmistä seuraamaan ”autotallikeikkoja”, joiden sisältöön yleisö voi itse osallistua. Ilmiön luoja ja osoitus siitä, että ilman Twitteriäkin voi vaikuttaa.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta.

Pasi

 

 

 

Subscribe to Email Updates