Suomalainen brändikenttä on täynnä lampaita, aidattuja lampaita. Lampaita, jotka ovat kyllä ihan kivoja, mutta kaikki valkoisia ja yhtä pehmeitä ja seisoo tietyn alueen sisällä hievahtamatta. Missä ovat värikkäät lampaat, sudet ja lammaskoirat? Suomalaisten yrityksien sosiaalisessa mediassa nämä loistavat poissaolollaan.  Kun puhutaan rohkeudesta ja sisusta, niin tarkoitan sitä, että harva yritys uskaltaa oikeasti viestiä ja puhua kuluttajien kanssa persoonallisella, henkilökohtaisella tai kiinnostavalla tavalla. Ikävä sanoa, mutta suomalainen turvallisuushakuisuus, jäykkyys ja keskustelunvälttely ei sosiaalisessa mediassa pure samalla tavalla. Sosiaalisessa mediassa vuorovaikutus on kaikki kaikessa ja sitä saa vain olemalla aktiivinen ja herättämällä reaktioita. Ole siis se lammas, joka hyppää aidan yli tai lammaskoira, joka näyttää lampaille miten edetään ja ketä seurata.

Näin persoonallistat brändisi! Ota käyttöön (tai pysy lampaana).

1. Käytä hymiöitä (varsinkin erikoisempia!)

2. Käytä puhekieltä (tai murretta, slangia, nuorisokieltä)

3. Näytä ja välitä tunteita (brändilläkin on tunteet)

4. Hyödynnä ilmiöitä ja käytä niitä (kun ne tapahtuu #imetys #kuhajutut yms.)

5. Tuo henkilöt esiin (työntekijät tai luo brändille selkeä persoona)

6. Käytä kuvasisältöä sisältöjen lisäksi myös vastauksissa (memet, kuvamuokkaukset)

7. Kysy kysymyksiä, haasta yleisösi (osallistaminen you know!)

8. Vältä stokkikuvia (tai ainakin muokkaa niitä rankasti)

9. Käytä huumoria ja pilkettä silmäkulmassa! (yhteinen nimittäjä, parhaat esimerkit sisältävät aina tämän).

10. Uskalla kokeilla ja toteuttaa ideoita.

Oikeasti, laittakaa ne firman persoonallisimmat tyypit tai hulluimmat ihmiset tekemään sitä sisältöä ja vuorovaikuttamaan yhteisön kanssa!

On hyvä pitää mielessä että markkinointiviestintä on ihmiseltä ihmiselle tapahtuvaa kommunikointia ja somessa sen tulisi olla rentoa ja helposti lähestyttävää, ei tönkköä jäykistelyä. Some itsessään on muodostanut jo vuosia sitten uudet standardit B2C vuorovaikutukselle, mutta Suomessa odotellaan ilmeisesti vielä EU-tason standardien valmistumista, ennen kuin homma alkaa käytännössä toimia.

Some Suomessa jo vuosikymmenen - meno silti sama!

Sinällään harmittaa ja oikeastaan ärsyttääkin että joutuu aina käyttämään samoja Y-tunnuksen omaavia tahoja esimerkkeinä kun puhutaan brändin persoonallisesta tavasta luoda sisältöä tai keskustella yleisön kanssa. Pistetään sama rivi jälleen kerra *huokaus*: Varusteleka, Helsingin Rakennusvirasto, Spotify ja Dr Pepper Suomi.  Esimerkkejä on ollut jo vuosia, mutta jostain syystä suomalaiset brändit valitsevat olla lampaita (eli mauttoman ja hajuttoman tavan esiintyä ja vuorovaikuttaa sosiaalisessa mediassa).

Mutta, tästä suunta kohti persoonallisuutta, eikö?

Subscribe to Email Updates