SomeAwards - seminaarisarjan toiseksi viimeisin osa, teknologia asiakaskokemuksen mullistajana, käsitteli keskeisiä ilmiöitä ja trendejä teknologian, datan ja asiakaskokemuksen liittyen. Miten verkossa myydään enemmän teknologian avulla ja miten datan hyödyntämisestä tulee strateginen kilpailuetu? Jos et päässyt tapahtumaan mukaan, voit seurata puheenvuoroja täällä. 

IMG_0089 IMG_0440

Päivän aikana kuulimme inspiroivia puheenvuoroja ja käytännönläheisiä esimerkkejä sosiaalisen median, datan, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin asiantuntijoilta. Näkemyksellisistä puheenvuoroista vastasivat Reaktorin Simo Ahava, Kotipizzan Tommi Tervanen, Dinglen Kerttu Takala, Expertin Mikki Inkeroinen, Electroluxin Mattias Rådström, Fingertipin Pia Erkinheimo sekä Bigdatapumpin Teemu Birkstedt ja Aller Median Olle Stäuber.

Asiakaskokemus rakennetaan siivu siivulta

Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen pohti puheenvuorossaan teknologian mahdollisuuksia ravintolabisneksessä. Millaisia mahdollisuuksia teknologia tuo ravintolabisnekseen ja asiakaskokemukseen?  

Me tehdään maailmasta parempi paikka pizza kerrallaan.

IMG_1998 IMG_0141

Vuodesta 2012 lähtien Kotipizzan toimitusjohtajana toimineen Tervasen mukaan teknologia on muuttanut ravintolabisnestä. Tänä päivänä yritys voi toimialaan katsomatta saada enemmän tietoa asiakkaistaan kuin koskaan aiemmin. Asiakaskokemuksen kannalta tämä mahdollistaa läpinäkyvän tavan palvella asiakkaita. Tervanen toteaakin, että erityisesti kuluttajabrändeille läsnäolo digitaalisissa kanavissa on tärkeää asiakaskokemuksen luomisessa.

[embed]https://youtu.be/zxjsw4DvKF0[/embed]

Jokainen yritys tietää mitä tekee, mutta vain muutama tietää miksi.

Tervanen pohti, miten hän voisi pitää yhteyttä yhtiön 250 yrittäjään ja luoda sisältöä yrittäjyydestä, vastuullisuudesta ja tulevaisuuden trendeistä. Näin syntyi idea Pizzaguy-blogista. Viime vuonna blogi palkittiin vuoden 2015 parhaana yritysblogina.

Kotipizzan ydin on tiskillä

Kotipizza myy vuosittain noin 7 miljoonaa pizzaa, joista puolet syödään ravintoloissa. Verkkokauppa ei ole syrjäyttänyt perinteistä kivijalkaa, vaan asiakkaita palvellaan kivijalan lisäksi myös verkkokaupassa ja pian myös mobiilisovelluksessa.

Teknologia ei ole yksinään mitään

Dinglen strateginen suunnittelija Kerttu Takala keskittyi puheenvuorossa käsittelemään sisällön roolia asiakkaan, teknologian ja brändin kohtaamispisteissä. Miten sisällöillä onnistutaan vakuuttamaan kuluttaja viime hetkellä verkkokaupassa?

Sisällöillä on nyt ja tulevaisuudessa suuri merkitys, miten teknologiaa kohdataan 

IMG_0046 IMG_0244

Ihmiset suhtautuvat intohimoisesti brändeihin. Tämä näkyy Takalan mukaan siinä, miten avoimesti palautetta halutaan antaa brändeille. Myös brändien läsnäolo sosiaalisen median kanavissa koetaan tärkeiksi. Deloiten tutkimuksen mukaan 34% milleniaaleista piti brändistä enemmän, jos brändi käyttää sosiaalista mediaa.  

[embed]https://youtu.be/AKJF6Ozk9lM[/embed]

Yksi parhaimpia esimerkkejä Takalan mukaan on Amazon-verkkokauppa. Amazonin verkkokaupassa sisältöä luodaan paitsi muiden asiakkaiden antamilla arvioinneilla ja suositteluilla mutta myös alan vaikuttajien ja mediapersoonien asiantuntija-artikkelien avulla. 

Kokemuksellisuus ja elämyksellisyys on iso osa ostokokemusta

Toinen kiinnostava esimerkki Takalan puheenvuorosta liittyy hyvin ajankohtaiseen Internet of Things - ilmiöön ja sen mahdollisuuksiin kuluttajaliiketoiminnassa. Amazon on lanseeranut pyykinpesukoneeseen kiinnitettävä Dash-napin, jonka ansiosta yhden napin painalluksella asiakas voi tilata lisää pesuainetta ja Amazon toimittaa sen seuraavaan päivään meneessä kotiovelle. 

Seminaarisarja jatkuu 1.2.2016 teemalla digitalisaatiolla maailmanvalloittajaksi.

 

 

 

Subscribe to Email Updates