Suosituimpia digitaalisia palveluita käytetään pääasiassa useimmin mobiililaitteilla. Kotimaisten brändien verkkopalveluissa mobiilin osuus palvelun käytöstä vaihtelee 35%-75% välillä ja tämä trendi on vahvistumassa myös verkkokaupoissa.

Tähän on syynä Suomen suurimman kaupallisen median, Facebookin, valtava vaikutus. Sen käytöstä jo yli 85% tapahtuu mobiilissa. Kun edelläkävijämarkkinoijat siirtävät mediaostojaan sosiaaliseen mediaan, tämä vaikuttaa suoraan myös mobiilin osuuteen verkkokaupan liikevaihdosta.

Facebookin mobiilivetoinen mainosekosysteemi pystyuu tehokkaasti ohjaamaan kävijöitä kohti konversiota. Instagram-mainoksen kautta inspiroitunutta asiakasta voidaan ohjata uutisvirran mainonnalla verkkokauppaan ja retargetoinnin kautta kohti ostotapahtumaa. Kaikkea tätä voidaan mitata käyttäjäkohtaisesti, ei perinteisillä evästämenetelmillä.

Mobiilin kaupallinen voima

Verkkokauppojen lisäksi myös hybridimallilla toimivat kaupan toimijat hyötyvät mobiilimainonnan uusista muodoista. Googlen mobiilihakujen määrä on mitattavissa jopa myymäläkohtaisesti asiakasvirroissa - ja haun kautta kauppaan tulevista asiakkaista jopa 80% on liikkeellä tositarkoituksella.

Palataan vielä Facebookiin, joka toki Googlen suurimpana kilpailijana tuo jatkuvasti uusia mahdollisuuksia tulospohjaiseen sisältömarkkinointiin. Jo nyt asiakkaamme näkevät jopa toimipistekohtaisesti, millaisia asiakkaita kussakin liikkeessä vierailee (demografiatieto), miten he reagoivat asiakkaan sisältömarkkinointiin (engagement) ja taktiseen mainontaan (konversiot). Tämän datan analysoinnin ja siitä saatavan insightin avulla voimme optimoida sekä sisältöjä että mediaostoja alueellisesti.

Mobiili on kasvamassa merkittäväksi kanavaksi verkkokauppojen lisäksi myös monikanavaisesti asiakaskohtaamisia suunnitteleville mainostajille. Etenkin kun pystymme mittaamaan sen vaikutuksen kattavasti kaikessa myynnissä.

Subscribe to Email Updates