Millainen on hyvä brändi ja miten se erottuu muista brändeistä? Kollegani Tommi Partanen kiteytti eilisessä brändinrakennus sosiaalisessa mediassa - aamuseminaarissa hyvän brändin ominaisuudet. Tommi nosti esille, että hyvä brändi on tunnistettava, hyvin positioitu ja sillä on oma identiteetti.

Esimerkiksi Starbucksilla on 11 miljoonaa Twitter-seuraajaa. Se täyttäisi yli 700 urheiluareenaa innostuneista faneista. Miltä kuulostaisi olla päivittäisessä vuorovaikutuksessa heidän kanssaan?

Morrison Foersterin tekemän tutkimuksen mukaan brändien vastausaika on peräti 9 tuntia Twitterissä. Jos asiakkaasi täyttäisivät reaalielämässä käsittämättömät 700 urheiluhallia, vastaisitko sinä heti vai 9 tunnin kuluttua?    

Säännöllisyys, relevantit jakelukanavat ja sisältö itsessään ovat hyvän sisältösuunnitelman a ja o. Julkaise sisältöä säännöllisesti kaikissa kanavissa ja luo siitä suunnitelma, kuten tiistaisin videopäivä ja torstaisin throwback thursday. Pysy ajanhermoilla ja luovu raskaista vuosisuunnitelmista. Vuosi 2016 on täynnä upeita päiviä, esimerkiksi kesäkuussa vietetään pinkkiä päivää, sosiaalisen median päivää, suklaa eclair - päivää ja sano jotain kivaa - päivää. Julkaise monimuotoista sisältöä, kuten esimerkiksi blogikirjoituksia, videota, webinaareja, infograafeja, haastatteluja ja tutkimuksia. Loistavaa sisältöä suunniteltaessa on hyvä muistaa myös kohtuus. Brändin ei tarvitse postata vartin välein, vaan panostaa kiinnostavuuteen, säännöllisyyteen ja laatuun. Adweekin tekemän tutkimuksen mukaan tylsä sisältö (21%) ja liiallinen postaaminen (18%) ovat merkittävimmät syyt lopettaa brändin seuraaminen sosiaalisen median kanavissa.

Millaisena asiakkaanne näkevät brändinne ja millaisia tarpeita heillä on sosiaalisen median tekemistänne kohtaan?

Sosiaalisessa mediassa asiakassuhteen hoitaminen ja ylläpito on aivan yhtä tärkeää kuin reaalimaailmassa. Jos asiakaspalvelu on yrityksellesi tärkeää, näytä se. Välitä lupauksesi jokaiseen kanavaan, missä olet ja tee siitä jatkuvaa.

Jatkuva vuoropuhelu on avainasemassa yksittäisten interaktioiden sijaan.

Engagement ja asiakaskokemus kulkevat käsi kädessä. Pelillistä asiakaskokemus ja palkitse asiakkaasi. Älä puhu ainoastaan tuotteistasi, oli ne miten upeita tahansa, vaan mene rohkeasti asiakkaasi maailmaan ja keskustele siitä, mistä he ovat kiinnostuneita. Kuuntele heitä ja ole läsnä. Muista, että rohkeat brändit menestyvät. 

[embed]https://youtu.be/oHfjP1ayfSA[/embed]

Miksi asiakaskokemus on tärkeää? miten teknologia vaikuttaa asiakaskokemukseen? Järjestämme yhdessä Meltwaterin kanssa Osallistuminen sosiaalisessa mediassa - aamiaisseminaarin Kinopalatsissa 16.3. klo 8.30 alkaen. Seminaarin aikana paneelikeskustelussa pohdimme mistä syntyy osallistava asiakaskokemus. Panelisteina toimivat Fennovoiman Tiina Rytky, Suomen Ekonomien Terttu Sopanen, VR:n Mikko Vieri ja DNA:n Jukka Sinda. Lisätietoa tapahtumasta: http://www.meltwater.com/fi/aamiaisseminaari/

Subscribe to Email Updates