Dingle Digitalist Social Business Forum keräsi yhteen lähes 800 markkinoinnin ja myynnin vaikuttajaa pohtimaan, jakamaan ja kokemaan yhdessä, miltä digitalisaatio ja sosiaalinen bisnes näyttää nyt ja tulevaisuudessa. Aamun inspiroivista puheenvuoroista vastasivat Kyrö Distillerryn Mikko Koskinen, Custom Soundsin Jani Marjoniemi, Fonectan Aleksi Issakainen, Esa Nettamo Ixonokselta sekä Rainmakerin Mika Aittamäki.

[embed]https://youtu.be/vyQsrE6VKSs[/embed]

360-videotervehdysten ja verkostoitumistauon jälkeen lavan ottivat haltuun Fortumin Tero Era, ShopBaloon Marko Mikkola, TBWA:n Simon Robson, Teliasoneran Tuija Koukkula ja Ville Vento sekä Solitan Lassi Kurkijärvi. 

[embed]https://youtu.be/VW4a06Bff0s[/embed]

Historia on menneisyyden tutkimista. Digitalisaation historiaa luodaan nyt. Digitalisaatio vaikuttaa jo nyt asiakaskokemukseen, palveluun, myyntiin, markkinointiin ja vuorovaikutukseen,  Tulevaisuudessa pystymme hahmottamaan, kuinka käänteentekevässä ajassa saimme elää vuonna 2016.

Kun katsomme historiassa taaksepäin, näemme valintamme yksinkertaisina.

-Lassi Kurkijärvi

60 vuoden aikana on tapahtunut hurja muutos niin yhteiskunnassa, liiketoiminnassa kuin myös yksilön arvoissa ja kokemuksissa. Jos 1950 - 1960 luvuilla elettiin massakulttuurin huippuvuosia, niin 2010-lukua korostaa individualismi, vuorovaikutus ja vahva teknologioiden ymmärtäminen. Kokemuksellistaminen ja jakamiskulttuurien syntyminen ovat näyttämönä nykyajan hengelle. Tänä päivänä yhä useammat makrotrendit, kuten mobiilin räjähdysmäinen kasvu, virtuaalitodellisuus, videot ja kuluttajakäyttäytymisen muutos mahdollistavat markkinoijalle ylivertaiset tavat tehdä ennakkoluulotonta palvelutyötä paremman asiakaskohtaamisen saavuttamiseksi. Megatrendit ja ilmiöt vaikuttavat markkinoinnin lisäksi myös myyntiin, palveluihin ja johtamiseen hyvin moninaisesti. Oppiminen, ketteryys ja asiakkaalle arvon luominen ovat edellytyksiä menestyvälle liiketoiminnalle. Solitan Lassi Kurkijärvi pohti puheenvuorossaan tulevaisuutta ja käsitteli teemaa nostamalla esiin manager-roolit liiketoiminnassa: asiakkaiden kohtaajat ovat tien avaajia ja asioiden rakentajat ovat siellä, missä asiakkaat ovat.

Accenturen tekemän tutkimuksen mukaan vain 29% digistrategiaa omaavista yrityksistä uskoo erottautuvansa kilpailijoistaan digitalisuuden avulla. Miltä näyttää tulevaisuudessa, esimerkiksi 30 vuoden kuluttua? Onko olemassa yhteiskuntaa ilman digitalisaation kosketusta? Ovatko toimitusjohtajat robotteja, verkkokaupat täysin yksilöityjä sekä luova ajattelu siirtynyt vaiheeseen 2.0? Vuonna 2100 aikansa media-arkeologit voivat tutkia historiaa ja nähdä, kuinka moneen asiaan digitalisaatio tuli vaikuttamaan.

Markkinointijohtajasta teknologiaa ymmärtävä, tietohallinnosta liiketoiminnan kehittäjä

dingle_digitalist__dsc2008  dingle_digitalist__dsc2041-2

Brändin rakentamisen ja markkinoinnin säännöt ovat muuttuneet

- Simon Robson

Markkinoinnin säännöt ovat muuttuneet. Markkinointijohtajat ottavat kantaa teknologiavalintoihin, ymmärtävät asiakkuuden hankinnan arvon, hyödyntävät dataa ja ovat perillä uusimmista trendeistä ja ilmiöistä. Analyyttisyys, käytännönläheisyys ja  tehokkuus ovat vähintään yhtä tärkeitä ominaisuuksia kuin luovuus, heittäytyminen ja uuteen tarttuminen. Tehokas excel-pyöritys on yhtä tärkeää kuin mahtavien copytekstien keksiminen. Ilman relevantteja mittareita myös markkinointijohtajan panostukset ovat keskinkertaisia. Jos ainostaan kolmannes digistrategiaa omaavista yrityksistä uskoo erottautuvansa kilpailijoistaan digitaalisuuden avulla, niin miten tämä näkyy markkinointijohtajan roolissa?

Koska viimeksi ostit omasta verkkokaupastasi? Hyppää asiakkan ostohousuihin.

- Jani Marjoniemi, Esa Nettamo

Datasta on tullut markkinointijohtajalle tärkeä väline laskemaan oman työnsä arvoa liiketoiminnassa. Miksi siitä huolimatta 65% markkinointijohtajista sanoo, etteivät he pysty mittaamaan digitaalisen markkinoinnin Roi:ta?

Tietohallintojohtajat ovat perinteisesti ja hyvin sananmukaisesti vastanneet tiedon hallinnasta, sen viestimisestä ja tietojärjestelmistä. He myös kehittävät järjestelmiä, analysoivat työkaluja ja etsivät uusia ratkaisuja tukemaan liiketoimintaa.

Data on arvokasta vain oikein käytettynä

- Immo Salonen, Giosg

Vuosikymmenten aikana IT:stä on tullut osa liiketoimintaa, jolloin perinteisesti IT-toiminnoista vastanneet tietohallintojohtajat ovat siirtymässä, elleivät ole jo siirtyneet johtoryhmän jäseniksi, vastaamaan liiketoiminnasta esimerkiksi kehitysjohtaja tai strategia johtaja - roolissa. Huikea teknologian kehitys, myynnin ja markkinoinnin roolien integrointi ja siilojen poistaminen pakottavat yli organisaatiotasojen tekemään yhteistyötä.

Jos tarkastelemme muutosta teknologisesta näkökulmasta katsottuna, niin verkkokauppa, 3D - tulostaminen, robotit ja big data ovat tämän hetken kuumimpia megatrendejä. Asiakaskokemus ja palvelukokemus nivoutuvat jokaiseen näistä. Danske Bankin Lari Tuovinen painotti puheenvuorossaan, että palvelukokemuksessa erityisesti kuluttajan ymmärrys, arvon luonti, data ja analytiikka sekä digitalisaatio ovat ytimessä.

Voiko robotti korvata ihmisen?

Ongelma ei ole se, voidaanko jokin asia teknisesti toteuttaa. Ongelmana on ajattelu ja ideoiden kehittäminen

- Marko Mikkola

Lähiaikoina yhä useammissa artikkeleissa käsitellään sitä, voiko robotti korvata ihmisen. Tutkimusten mukaan mitä kompleksisempi tehtävä on kyseessä, sitä epätodennäköisemmin robotti tulee korvaamaan ihmisen tekemää työtä. Juho Jokinen pohti aiemmin, että voisiko robotti korvata johtajan ja hyödyntää strategista dataa osana päätöksentekoa. Jos robotti näin tekisi, jäisikö ihmiselle luova ajattelu, brändi ja kaupallistaminen?

 

Subscribe to Email Updates