Vierailin viime viikolla Helsingissä järjestetyillä verkkokaupan messuilla. Kiireiden vuoksi pääsin osallistumaan messuille vain torstaina, joten keskiviikon anti jäi tällä kertaa väliin. Vain yhden päivän mittaiseksi typistyneen messuvierailuni perusteella tapahtuma osoittautui kuitenkin erittäin mielenkiintoiseksi ja inspiroivaksi.

Seuraavaksi kolme, kenties hieman ilmiselvääkin oppia, jotka tuntuivat toistuvan markkinoinnin puheenvuoroissa.

 

Oppi 1: Sisältö edellä

Digitaalisen toimintaympäristön ymmärtäminen on yksi tärkeimmistä asioista verkkokaupan markkinoinnissa. Erilaisia markkinointikanavia löytyy paljon, mutta loppupeleissä käytetty kanava ei koskaan ole ratkaisu. Kanavalähtöinen ajattelutapa ei kannata sosiaalisessa mediassa tai muussakaan digitaalisessa markkinoinnissa. Esimerkiksi hakukonemainonnassa tulee helposti ajateltua hyvin Google-lähtöisesti, mutta globaalissa markkinatilassa on myös muita pelureita. Esimerkiksi Venäjän ylivoimaisesti suurin hakukone on Yandex.

Tunnista, missä kanavassa kohderyhmäsi on ja mitkä ovat kanavan ominaispiirteet, ja tee kanavaan sopivaa sisältöä.

 

Oppi 2: Konversio on kuningas

Päivän päätteeksi verkkokaupan olemassaolon määrittelee se, meneekö tavara kaupaksi. Euron tarkkuudella laskettu myynti on hyvä mittari, mutta älä jää tuijottamaan pelkästään asiakkaan ensimmäistä ostotapahtumaa. Laske asiakkuudelle arvo, niin sinulla on huomattavasti parempi käsitys siitä mikä on esimerkiksi mainonnan todellinen tuotto, eli ROAS.

Tutki lisäksi analytiikan perusteella, mitä toimenpiteitä asiakkaat tekevät ennen asiakkaaksi päätymistä, ja määrittele nämä toimenpiteet mikro-konversioiksi. Mikro-konversioiden avulla voit suunnitella digitaalista markkinointia myös käyttäjille, jotka ovat vasta ostoputken alkupäässä.

 

Oppi 3: Verkkokaupan markkinointi ei ole helppoa

Viimeinen ja ehkä tärkein huomio jonka haluan nostaa esiin on tämä: verkkokaupan markkinointi on hemmetin hankalaa. Markkinoijan työkalut ja keinot muuttuvat jatkuvasti ja aallon harjalla pysyminen on vaikeaa. Se mikä toimi eilen, ei välttämättä toimi enää tänään.

Minun vinkkini on, että uskalla erottua massasta ja ota uusien asioiden testaaminen rohkeasti osaksi tekemistä. Julkaise, analysoi ja tee tarvittavat muutokset.

 

Tämä jäi mieleen messuilta. Varsinaisesti mitään kovin uutta ja mahtavaa ei korvaani kantautunut, mutta moni puheenvuoro toimi erittäin hyvänä muistutuksena ja herättelynä. Kaikki tuntuivat olevan yhtä mieltä siitä, että verkkokauppa ei monelle yritykselle ole pelkästään mahdollisuus – se on selviytymisen edellytys.

 

Jos haluat lukea enemmän verkkokaupan markkinoinnista, suosittelen tutustumaan tapahtumassakin puhuneen Dinglen Jesse Ketosen vinkkeihin verkkokaupan kansainvälistymiseen.

 

Subscribe to Email Updates