Saimme ilon luoda asiakkaalle brändistrategian vuoden vaihteessa. Erityiseksi ilon teki se, että se Dinglen historian ensimmäisen. Toki se ei tekijöilleen ollut ensimmäinen, mutta se oli ensimmäinen Dinglen myymä ja toteuttama.

Tähän asti strategiaprojektimme ovat olleet digi-, sisältö- tai sosiaalisen median strategioita. Päätimme viime syksynä ruveta tarjoamaan myös brändistrategiatyötä.

Päätös oli itse asiassa helppo, omalla kohdalla jonkinlainen paluu juurille. Ennen Dingleä tein brändistrategia-projekteja oikeastaan päätoimisesti. Mutta helppo se oli myös, koska olemme loistava kumppani brändin rakentamiseen.

Tämän päivän liiketoimintaympäristössä hyvä brändi on sosiaalinen, digitaalinen ja kantaa ottava. Samat attribuutit kuvastavat hyvää sisältömarkkinointia. Katsotaanpa miten tämän ajan brändin määrittely eroaa kymmenen vuoden takaisesta.

  1. Sosiaalinen

Hyvä brändi pystyy keskustelemaan. Mitä kauempana brändin tarina on ihmisten arjesta, sen vaikeampaa se on. Jos brändin tarina on olla osaamisessaan kaiken yläpuolella, teknologiassaan ylitsepääsemättömällä tasolla tai cooliudessaan Pariisin muotiviikoilla, lähestymisen lähtökohdat ovat vaikeammat. Tähtitieteellinen osaaminen on tuotava lähelle ihmistä. Esim NASA on onnistunut siinä hyvin.

Brändin tone-of-voicea määriteltäessä julkiseen asiakaspalautteeseen vastaamissävy onkin valaiseva työkalu.

  1. Digitaalinen

2000-luvun alussa suosimme visuaalisesti tekstilogoja jo siitä syystä, että symbolia ei voi googlata. Tekstilogosta taas on haastava saada aikaan applikaatioikonia. Visuaalisuutta suurempi haaste on brändin kyky mukautua eri digitaalisiin platformeihin tarinallaan. Brändin pitää mahtua taskuun, sen on kosketettava ilman neliömetrien lakanoita, sen on erotuttava iPhonen näytöllä.

Olisi brändin visuaalisuudesta helpompi tehdä päätös, kun key-visut ovat applikaatio-ikoni ja mobiilipalvelu?

  1. Kantaa ottava

Verkon käännyttyä sosiaaliseksi, elämme joskus vaarallisessakin mielipidekuilujen maailmassa. Kuluttajia koskettaa syvältä keskustelut, joissa otetaan kantaa, ihmetellään tai puolustetaan tärkeäksi koettuja arvoja. Koskettavan brändin arvot näkyvät konkreettisesti useita kertoja vuodessa. Voisi sanoa, että arvot ovat siirtyneet pääkonttorin kellarista valotauluihin. Miten brändisi ottaa kantaa? Mitä brändisi puolustaa?

Olisiko brändin ydin helpompi kommunikoida uudelle työntekijällä, kertomalla mitä mieltä se on päivänpolttavista kysymyksistä?

Tämän ajan brändi on selkeä.

Ennen kaikkea brändin on oltava yksinkertaisesti ymmärrettävä. Selkeä. Brändistä tuotetaan sisältöä verkossa valtavia määriä. Hyvin usein sisällön tuottaja ei tee töitä brändille. Tavallisen talliaisen valinta puhua brändistä ”oikein” on intuitiivinen, ehkä yhden pienen kokemuksen tuoma. Brändi on se mielikuva, joka [brändistä] ihmisten mielessään on. Tämän mielikuvan luominen ja johtaminen on haaste, jonka mielellään otamme vastaan.

 

 

Subscribe to Email Updates