Olen intohimoinen automies. Rakastan upeita autoja, jotka herättävät tunteita ja saavat pulssin nousemaan. Saan tietysti kokoajan erilaisten kanavien kautta markkinointiviestejä eri automerkeiltä tai jälleenmyyjiltä. Kohdentaminen on siis osunut oikeaan. Paitsi. Ei sinnepäinkään. 90% viesteistä eivät edes etäisesti kiinnosta minua lainakaan. Joku voi kysyä että miksi ei, jos kerran olet intohimoinen automies ja saat viestejä autoista? Vastaus löytyy sanasta intohimo.

Autokuva_5

Kohdentaminen on aivan liian geneeristä. Auto ei ole minulle vain auto, vaan suhtaudun aiheeseen erittäin valikoivasti. En ole suuremmin kiinnostunut kulutuksesta, joka on kärkenä useissa viesteissä. Suuret tilat, tai etenkään tila-autot eivät puhuttele alkuunkaan, eikä minulle ole tärkeää onko autossa helvetillinen tavaratila, jossa mahtuu viljelemään vaikka perunoita. Kaikki uudet autot ovat turvallisia, joten turvallisuuden korostaminen ainoastaan pitkästyttää.

Mainitsemani ominaisuudet ovat varmasti tärkeitä valintakriteereitä monelle potentiaaliselle autonostajalle, mutta minun kohdalla niiden käyttäminen viestin kärkenä aiheuttaa pikemminkin päinvastaisen reaktion.

Markkinoinnin automaatio on maailman paras keksintö heti viipaloidun leivän jälkeen, mutta automaation todellinen hyödyntäminen vaatii erittäin kohdennettua sisältöä.

Autokuva_1

Tässä haaste auto-alalle. Heittäkää minulle syöttejä, jotka vastaavat intohimoiseen suhtautumiseeni autoista ja minulle tärkeistä ominaisuuksista.

Tehkää sisältöä, jossa hehkuu intohimo. Oppikaa ja kopioikaa esimerkkejä parhailta auto-ohjelmilta. Puhukaa minulle suorituskyvystä, tai muotoilusta. Näyttäkää minulle videoita, joissa näillä asioilla herkutellaan. Koukuttakaa minut edustamaanne merkkiin tarjoamalla eksklusiivisia sisältöjä tulevista uutuuksista, tai laittakaa vaikka klippejä, joissa hekumoidaan upeilla moottorin soundeilla. Kaivakaa esiin ne tietyt mallit valikoimastanne, joista voitte viestiä näillä ominaisuuksilla.

Myönnän, että näin yksityiskohtainen kohdentaminen vaatii erittäin tarkkaa datan tuntemista ja analysointia, mutta jos datassa otetaan oikopolkuja, on lopputulos yhdentekevä. Väitän, että etenkin hinnakkaissa kulutustuotteissa mikrokohdennus on ehdottoman tärkeää ja vieläpä kustannustehokasta.

Ottakaa siis datalapiot käteen ja kaivakaa syvemmälle. Montun pohjalta voi löytyä aarre.

Subscribe to Email Updates