Ixonos Digitalist Customer Experience Forum 2016

Ixonos Digitalist Customer Experience Forum pureutuu monikanavaisen asiakaskokemuksen rakentamiseen. Tennispalatsin permannolla tavataan yritysten ylintä johtoa, kehittäjiä, markkinoijia ja verkkopalveluiden rakentajia sekä tietysti katsomon täydeltä käyttäjiä.

 

 

Tällä sivulla voit seurata 12.5.2016 pidettävän forumin suoraa striimiä ja paikan päältä laadittua ajantasaista blogia. Viralliset Twitter-taajuudet ovat  #digitalist, @DigitalistInfo ja @Ixonos.

Slide02 Slide03   Tervetuloa mukaan yleisöön ja digikatsomoon! Helsingissä on kaunis kesäaamu, ja kaikki tuntuvat olevan hyvällä tuulella (eräitä nimeltä mainitsemattomia lintuja lukuun ottamatta).

 

LinkedIn marketing solutions: Market to who matters, Sam Parker, LinkedIn

Sami Paihonen Ixonosilta avasi päivän ja luovutti puheenvuoron LinkedInin Partner Account Director Sam Parkerille.

liveblogi_img_0006

Kaksi suurinta syytä käyttää LinekdIniä ovat Parkerin mukaan alan uutisten seuraaminen ja oppiminen. Ammatillinen oppiminen on palvelun käyttäjäkunnalle kokoajan tärkeämpää ja tärkeämpää, ja siten siitä on tullut merkittävä osa LinkedIniä. Yksi oppimiseenkin soveltuvista työkaluista on SlideShare, johon Parker kehottaa tutustumaan oikopäätä, mikäli se on vielä vieras.

 

Case F-Secure: Smart security for your smart lifestyle, Kristian Järnefelt, F-Secure

Miksi kukaan haluaisi häkätä yksityisen ihmisen jääkaapin, kysyy Kristian Järnefelt F-Securelta. Onko esineiden internet lauma Troijan hevosia? Yleisössä usea käsi nousee, kun Järnefelt kysyy, löytyykö kotoa nettiin kytkettyjä esineitä. Monikaan käsi ei nouse, kun jatkokysymys koskee näiden laitteiden tietoturvaa. ”Kuka olisi arvannut, että ilmalämpöpumppuja käytetään palvelunestohyökkäykseen?”, Järnefelt hastaa.

liveblogi__dsc2725 F-Securen Sense- ja muidenkin laitteiden suunnittelu lähtee käyttöliittymästä: ennen kaikkea käyttöön ottamisen helppoutta pidetään tärkeänä.

Käyttökokemus on kaiken a ja o!

Kristian Järnefelt

 

Case SAS: Kuinka yhdistää business, design & mobiliteetti asiakaspalvelussa, Petri Hyysalo, IBM

liveblogi_img_0024

SAS päätti parantaa lentohenkilökunnan kykyä palvella asiakkaita paremmin lennon aikana. Palvelumuotoilun tuloksena syntyi Passenger+ Application -palvelutuote. ”Suunnittelumme lähtee liikkeelle aina loppukäyttäjästä. Teemme paljon haastatteluja, keräämme dataa julkisista lähteistä kuten Twitteristä ja hyödynnämme asiakkaan keräämiä tietoja. Otamme suunnittelusessioihin aina mukaan työntekijät kuten lentoemännät tai kaupanmyyjät”, Petri Hyysalo valaisee IBM:n työtapoja.

 

Case Viking Line: Digital Customer Experience, Samu Heiskala, Viking Line

Samu Heiskalan oma suosikki Vikingin uuden risteilymatkustaja-appin toiminnoista on Tinder-tyyppinen matkaseurahaku (johon hän on tutustunut tietysti vain ammattimaisista syistä).

What happened on board, stays on board!

 

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=lMjSB9o-xcQ[/embed]

 

Case Fortum: Asiakaskokemuksen rakentaminen, Elisa Blomberg, Fortum + Petteri Kilpinen, Rainmaker

Petteri Kilpinen ja Elisa Blomberg avaavat Rainmakerin toimintaa Fortum-keissin kautta, jotta Ville Tolvanenkin ymmärtää, mitä Rainmaker tekee. Kun yritys keskittyy vain siihen mitä se osaa ja mitä rakastaa, se pystyy tekemään tuotteistaan kilpailukykyisiä maailmanlaajuisessa kilpailussa. On osattava käyttää ulkoisia verkostoja ja sellaisia kumppaneita, jotka rakastavat omaa työtään ja hoitavat omat osa-alueensa. Kaikessa voi olla paras! Jos keskitytään omaan ydinliiketoimintaan ja hankitaan ympärille parhaita asiantuntijoita ja osaajia.

Tänään on käyty risteilyllä, lennolla ja verkoissa nyt mennään tauolle. Tauko päättyy klo 11:15.

 

360 video – todellisuus ja tulevaisuus, Tom Nylund, Dingle ja Lauri Luomanen, Samsung

Tauon aikana Periscopessa 360°-spektaakkeli à la @tomnylund. Klikkaa kuvaa ja kuuntele Tomppaa!

[embed]https://twitter.com/TomNylund/status/730666890956308482[/embed]

  Virtuaalitodellisuus alkoi vuonna 1994 Aerosmithin Amazing-musavideolla, jossa tyypit fiilistelee puoli saloraa naamalla!

Tom Nylund

Tänään on Oculukselta tullut tieto, että sillä on käyttäjiä yli miljoona! Silti yleisövessan käsienkuivaimen käyttöliittymä on salilliselle tekniikan ammattilaisia mahdoton omaksuttava. Maailma on vielä kesken.

 

 

Millaista osaamista tarvitset tiimiisi rakentaaksesi parempia asiakaskokemuksia ja miksi? Riikka Pasanen ja Katriina Kiviluoto, Solita

Solitan datarakastajattaret ovat oivaltaneet, että jokainen asiakaskohtaamispiste on digitoitavissa, ja näistä pisteistä voidaan kerätä timantteja, siis dataa. Asiakkaan tunteminen datan pohjalta ei kuitenkaan riitä, vaan on keksittävä, mitä kaikella tällä tiedolla voitaisiin tehdä. Asiakaskokemus koostuu asiakasymmärryksestä, personoinnista, saavutettavuudesta, kontekstuaalisuudesta, vuorovaikutuksesta ja tietysti palvelun laadusta. Kun asiakaskokemus on hallussa, design ja data huomioitu, voidaan alkaa ideoida uusia palveluideoita.

 

Empatia + data = rikkaampi asiakaskokemus

Riikka Pasanen

liveblogi_img_0064

 

Case Flexim: Access experience, Eljas Saastamoinen, Flexim

Flexim on muuttamassa mekaanista avainmaailmaa digitaalisten tunnisteiden maailmaksi: tageiksi, kulkukorteiksi ja tulevaisuudessa yhä enenevässä määrin virtuaalisiksi, jopa ihon alaisiksi siruiksi tai vaikka sormuksiksi. Pian meidän ei tarvitse enää muistaa avainnipun avaimia vaan lukko tunnistaa meidät.

”Hinnat ovat laskeneet niin, että tästä on voitu tehdä liiketoimintaa”, Eljas Saastamoinen kertoo. Kustannukset ovat madaltuneet digitalisaation ansiosta, kun monikymmenosainen systeemi on typistynyt matkapuhelimen ja oven kahdenväliseksi vuoropuheluksi. Asennus, johon ennen saatettiin käyttää päivä, tapahtuu nyt vartissa.

liveblogi_img_0068

 

Smart Simplicity – wearable technology goes monofunctional,

Juhana Hokkanen, TBWA

Paleo on kehno dieetti, mutta toimiva suunnitteluperiaate.

Juhana Hokkanen

 

TBWA otti vastaan kolmen kohdan haasteen:

Kuinka saada ajasta enemmän irti?
Kuinka muistaa merkitykselliset hetket?
Kuinka pysäyttää aika?

Näin he vastasivat haasteeseen; yhdistelmällä yksinkertaisuutta, käytettävyyttä ja kylmiä väreitä.

 

liveblogi_img_0072_1

 

Jokainen seminaari ansaitsee välihalin!

 

Designing sports experiences, Antti Kujala, Suunto

Lavalla vuorossa Antti Kujala ja Suunnon Movescount, jossa jokaisella muuvilla on merkitystä.

 

liveblogi_img_0080

Jotta voimme käydä parempaa keskustelua ja olla todella vuorovaikutuksessa tuon suuren käyttäjäyhteisön kanssa, meidän on oltava vahvasti mobiilissa.

Antti Kujala

 

Hyvässä palvelutuotteessa ei ole niinkään kyse digitaalisten ihanuuksien runsaasta käytöstä, vaan lisäarvon tuottamisesta asiakkaalle ja yhteisöjen palvelemisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta.

 

Lounasaika lähestyy! Seuraavaksi nälkäisiä digitalisteja kiusaa ruokapuheillaan Wolt:

 

Case Wolt: Race to food mobilization, Elias Pietilä, Wolt

Mobiili-aplikaatioiden on oltava edullisia ja sisällön muuttaminen rahaksi on hankalaa: ”DoubleDown kasinot tekevät satoja kertoja enemmän rahaa kuin New York Times,” päivittelee Elias Pietilä. Mobiilin ulkopuolella viihdeteollisuus vie kuitenkin vain 5,4 % kuluttajan rahoista. "Kun perustimme Woltia tutkimme tarkkaan mihin kuluttajien rahat menevät." Keskittyminen käyttäjäkokemukseen on tärkeää yhtälailla käyttöliittymän kuin reaalimaailman puolellakin. Erinomaisen esimerkin tästä tarjoaa Wolt, josta saa ruokaa jonottamatta #ämpärit.

Screen Shot 2016-05-12 at 12.53.15

 

Social Commerce ja ostokokemuksen tulevaisuus, Jari Lähdevuori, Kurio

Suomalaiset ovat some-kansaa, mutta mitä suomalainen sosiaalisen median käyttäjä ajattelee sosiaalisesta kaupankäynnistä? 97 % suomalaisista 15–55-vuotiaista on käyttänyt somea. 8 % on ostanut tuotteita somen kautta. Somessa ostamisen helppous kyllä kiinnostaa, mutta esimerkiksi Facebookin tietosuojakäytännöt arveluttavat. Vievätkö epäluulot luottamusta kohtaan voiton simppeliyden tarjoamilta eduilta? Conversational commerce, keskusteleva kaupankäynti on inhimillisen asiakaspalvelun ja tekoälyn liitto.

liveblogi__dsc2809

If you are in sales, make friends with people in customer service; if you work in customer service, make friends with them ‘bots!

Jari Lähdevuori

 

Digitalist kiittää! What happens in Digitalist stays in Digitalist  goes online!

Subscribe to Email Updates