Suomessa on n 1,2 miljoonaa Instagram-käyttäjää Facebookista 17.5.2016 saadun tiedon mukaan.

Instagramin seuraajakohtainen engagement rate (vuorovaikutus) on huippubrändeillä reilut 10 kertaa korkeampi kuin Facebookissa, 41 kertaa korkeampi kuin LinkedInissä ja peräti 83 kertaa korkeampi kuin Twitterissä.

Forretser

 

Kuitenkin monet B2B-yritykset kokevat ettei Instagram ole yritykselle sopiva kanava. Tämä on ymmärrettävää, sillä Instagramista ei julkaisukohtaisesti pysty ohjaamaan liikennettä sivuille tai muutenkaan ostoputkeen. Kun katsotaan käyttäjämääriä ja mietitään millä tavalla ihmiset käyttävät Instagramia, voidaan kuitenkin todeta, että Instagram on voimakas väline B2B-yrityksen brändin tarinankerronnassa. Instagramissa yritys voi luoda yhteyksiä käyttäjiin pelkän itsekeskeisen, myyntiin tähtäävän viestinnän sijaan.

Instagramissa julkaistulla laadukkaalla sisällöllä on mahdollista luoda B2B-yrityksille kasvot ja brändille persoonallisuutta.

Tutkiessamme B2B-asiakkaidemme sivujen liikennettä ja sosiaalisen median analytiikkaa ovat suosituimmiksi sisällöiksi nousseet selvästi ne, joissa teemana on jotain muuta kuin yritys itse. Suosituimmat sisällöt ovat olleet henkilötarinoita tai ajatuksia yleisesti puhuttavista aihepiireistä (kuten vastuullisuus, energiatehokkuus, naisten oikeudet tai ympäristöteot) sekä sympaattisempia case- ja yhteistyötarinoita.

Useat teollisuuden B2B-yritykset kokevat ettei heillä ole visuaalisesti puhuttavaa tarinaa kerrottavanaan. Teollisista ympäristöistä ja tuotteista pystyy kuitenkin ottamaan vaikka miten hienoja kuvia. Muun muassa Siemensillä on tilillään kauniita kuvia valmistamistaan osista sekä lopputuotteista, joista heidän osiaan tai teknologiaansa löytyy.

Pelkkänä markkinoinnin kanavana Instagramia ei kannata nähdä vaan enemmänkin tapana kertoa brändin tarinaa osana isompaa markkinointistrategiaa.

Esimerkiksi Fedex on onnistunut Instagramissa hyvin. Tiliä selatessa tulee olo, että heidän kuljetusvälineensä ovat maailmanlaajuisesti kaikkialla ja koko ajan liikkeessä. Jokainen kuva tukee biosta löytyvää slogania “Delivering a more colorful, connected world.”

 

Instagram on myös oiva väline tuomaan esiin yrityksen kulttuuria ja saamaan henkilöstöä mukaan tarinankerrontaan. Esimerkiksi IBM esittelee tilillään hyvin visuaalisia ja esteettisiä kuvia ympäri maailmaa sijaitsevista tiloistaan, työntekijöistään ja ympäröivistä asioista. Kuvissa annetaan photo credit kuvaajalle (usein työntekijä) ja niihin tägätään työntekijöitä, mikä tekee kuvista ihmisläheisempiä. IBM:llä on vieläpä omat nimetyt henkilöt, jotka hallinnoivat tiliä.

 

Hootsuiten mukaan kuvissa, joihin on tägätty toinen käyttäjä on yleensä 56% korkeampi engagement.

Instagram on B2B-yritykselle tapa luoda pidempiaikaisia siteitä seuraajiin, kuten mahdollisiin asiakkaisiin, vaikuttajiin ja työntekijöihin. Se ei niinkään toimi omien tuotteiden ja palveluiden esittelykanavana. Sisällön pitää fokusoitua enemmän brändin tunnetuksi tekemiseen kuin Twitterin ja LinkedInin tapaan liidien keruuseen.

Instagram pitää nähdä kanavana, jossa yritys saa yrityspäättäjien ja vaikuttajien huomion heidän vapaa-ajallaan.

Instagramia selatessaan he ovat etsimässä inspiraatiota ja viihdyttävää, esteettistä sisältöä. Tämä on se tilanne, missä B2B-yritys voi inspiroivan ja puhuttelevan sisällön avulla huomaamatta ujuttaa brändin arvoja kohderyhmälleen niin, etteivät julkaisut erotu liikaa jo muutenkin seuratuista tileistä (ystävät, kollegat jne.).

Instagramissa voi myös näyttää mihin yritys pystyy, ilman että sisällöt ovat liian itsekeskeisiä ja kaupallisia. Esimerkiksi Microsoft lähetti tunnetun valokuvaajan Stephan Alvarezin ottamaan pelkällä Lumia-puhelimella kuvia Maailman seitsemästä ihmeestä. Tällä tavoin pystyttiin näyttämään miten laadukas puhelin on ilman suoranaista Microsoftin mainostamista. Lisäksi tunnetun valokuvaajan kanavat ja yleisö saatiin valjastettua yhteistyöhön. Kaikilla ei tietenkään ole varaa vastavanlaiseen tuotantoon, mutta miksipä ei voisi tehdä yhteistyötä jonkun vähemmän tunnetun yksilön, yrityksen tai vaikkapa urheilujoukkueen kanssa? Taivas on rajana.

 

Jotta Instagram-tilin avaaminen B2B-yrityksen nimissä kannattaa, on sitouduttava laadukkaaseen sisältöön ja aktiiviseen läsnäoloon. Tämä tarkoittaa luonnollisesti myös sitä, että tuleviin kommentteihin pitää lähtökohtaisesti aina vastata. Seuraajalle, joka on kommentoinut kuvaa, voi jäädä yllättävän negatiivinen assosiaatio brändiin mikäli heidän (asialliset) viestinsä jätetään huomiotta.

Tässä koottuna nopeat vinkit, jotka kannattaa ottaa huomioon Instagram-tiliä avattaessa:

  1. Valitse merkityksellinen ja tunnistettava käyttäjätunnus. Parasta on jos käyttäjätunnus on sama kaikissa sosiaalisen median kanavissa.
  2. Valitse hyvä ja selkeä käyttäjäkuva. Muista, että kuvakoko on varsinkin mobiilissa (missä Instagramia yleensä selataan) hyvin pieni.
  3. Sisällytä biotekstiin tärkeimmät tiedot ja mielellään myös oma hashtag, jota voi käyttää kun julkaisee yritykseen liittyviä kuvia. Kannusta Instagram-käyttäjiä ottamaan kuvia ja käyttämään kyseistä #-merkkiä. Muutama esimerkki vastaavista hashtageistä B2B-yrityksiltä on esimerkiksi #CreativeCloud (Adobe), #Maersk (Maersk), #VolvoTrucksMoment (Volvo Trucks).
  4. Valitse profiiliin website-kohtaan URL, joka näyttää luotettavalta.
  5. Linkitä Instagram-tili yrityksen muihin verkostoihin (kotisivut, muut sometilit). Ristiinjulkaisu ja viittaukset auttavat yhteisön kasvattamisessa.
  6. Määrittele toimituksellinen ilme ja sisältösuunnitelma. Liian monet yritykset pelkästään avaavat tilin ja julkaisevat kuvia suunnittelematta yhtään punaista lankaa ja ilmettä. Seurauksena on yleensä huonolaatuinen sillisalaatti, mikä ei inspiroi ketään. Laatikaa suunnitelma, jossa kuvia jaetaan tietyllä frekvensillä ja ilmeellä. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin kuukausien hiljaisuus ja yhtäkkiä 5 kuvaa peräkanaa. Uskokaa pois. Laatua mieluummin kuin määrää.

Subscribe to Email Updates