Sponsorointiaamu 2016 Musiikkitalolla

Tervetuloa mukaan Sponsorointiaamu 2016:n. Pidämme tällä sivulla liveblogia suoraan tapahtumapaikalta!

Dingle järjestää Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n kanssa sponsorointia ja urheilumarkkinointia koskevan aamiaisseminaarin 31. toukokuuta Musiikkitalolla Helsingissä. Sponsorointiaamu 2016 kerää yhteen urheilijat, organisaatiot ja vaikuttajat pohtimaan sponsoroinnin nykytilaa ja tulevaisuutta. Tervetuloa kuulemaan millaisia konkreettisia ja mitattavia hyötyjä sponsoroinnilla voidaan saavuttaa sekä miten sosiaalinen media tarjoaa uuden mahdollisuuden vuorovaikutukseen ja vaikuttamiseen.

Osallistu ja keskustele: #Sponsorointiaamu ja @Dingletweet

 

Seminaarin avaus
Risto Oksanen, puheenjohtaja, SJTM ry ja Pekka Kauranen, toimitusjohtaja, Musiikkitalo

Musiikkitalon toimitusjohtaja Pekka Kauranen pamauttaa seminaarille nasevan startin:

– Sain eilen tutustua siihen, kuinka tehokkaasti chat-palveluita voidaan myyntityössä hyödyntää: kotisivuille saapujat voidaan kaapata heti haltuun chat-palvelun avulla. Kuulemma 30 % eräänkin hotellikeskuksen myynnistä tulee chat-palvelun kautta! Suorastaan pelottavia lukuja perinteisten markkinointikanavien näkökulmasta.

dingle_sjtm_img_9673

 
Kaurasen jälkeen kentän valtaa aamun isäntä Pasi Piipponen Dingleltä, joka saattelee mikrofonin varteen SJTM ry:n puheenjohtajan Risto Oksasen. Yleisö antaa raikuvat aplodit yhdistyksen juuri valitulle hallitukselle.

Päivän tapahtumia voi seurata liveblogin lisäksi somessa! Etsi ja tägää: #Sponsorointiaamu.

 

Case DNA Alppisimulaattori, Anu Shibutani, Brand Director, DNA

DNA lähti yhteistyöhön Ski Sport Finlandin kanssa ja sponsorontisuhde alppimaajoukkueen kanssa alkoi. Mietittiin: mitä ihmisille voisi tarjota tähän? Lähtökohta alppimaajoukkueen ja DNA:n liitolle oli sikäli helppo, että DNA:n arvot limittyvät aiheen kanssa lähes saumattomasti: Nopea, rohkea ja mutkaton.

DNA Alppisimulaattori on fyysisen kokemuksen ja tekniikan yhdistelmä. Virtuaalitodellisuuden immersiivisyys vaikuttaa kaikkiin aisteihin. 360° -video on kuvattu jäätiköllä erikoiskameralla. Settiin kuuluu lasien lisäksi kuulokkeet, tärinämatto ja tuulikone. DNA Alppisimulaattoria kokeilleet saivat myös videoklipin sähköpostiinsa, millä kokemus laajenee myös somen puolelle. Lähtiessään kokija sai vielä mukaan vietävän elämyksen: Google cardboard –lasit, joilla laskufilmejä pystyi kotonakin katselemaan.

 
DNA:lla todettiin viime kesänä, että virtuaalitodellisuus tulee olemaan iso juttu, ja mikäli siinä halutaan olla Suomen etujoukoissa, on toimittava välittömästi:

– Idea syntyi viime vuoden juhannuksena, ja jo elokuussa lähdettiin lumille kuvaamaan.

dingle_sjtm_img_9683
 
– Jälkeenpäin koin kaikkein mahtavimpana sen, että kaikki toimittajia ja ammattilaislaskijoita myöten ovat puhuneet simulaattorista tunnetasolla, kokemuksena, ja vieläpä erittäin aurinkoisena sellaisena, Anu Shibutani säteilee.

Totta onkin, että virtuaalilasikokemus herättää paatuneimmassakin mediankuluttajassa lapsenomaista riemua ja historian varhaisiin elokuvakokemuksiin verrattavissa olevaa taianomaista hämmästystä. DNA:n virtuaalimatkapaketti tulee jatkossakin kiertämään maata, mikäli et ole vielä kokeillut. Ja jos olet tänään Musiikkitalossa, älä jätä skimbasimulaattoria koeajamatta!

 

Sosiaalisen median hyödyntäminen sponsorointiyhteistyössä
Heikki Pohjonen, Account director, Dingle & Santeri Määttänen, Account manager, Dingle

Somen ja sponsoroinnin yhdistämisen mestarit astelevat viheriölle. Heti alkajaisiksi miehet rohkaisevat yleisöä twiittaamaan. Todetaan myös, että paikalla olijoista lähes jokainen on Facebookissa ja että alle puolella on käytössään videojakopalvelu Snapchat.

Työntekijälähettilyys on nykyään monen huulilla, mutta musiikin puolella artisti- ja urheilukentillä pelaajalähettilyys on erittäin tärkeä näkymisen tapa. Sosiaalinen media on nimensä mukaisesti sosiaalinen ja inhimillinen väline, joten on vain luonnollista olla läsnä henkilöiden, tähtien, altavastaajien ja asiantuntijoiden kautta.

dingle_sjtm_img_9717

 
Vaikka some-elämässä kuten urheilussakin parhaat suoritukset kumpuavat spontaaniudesta, ei pidä lähteä liikeelle treenaamatta:

– Tilanteet ja toimet kannattaa suunnitella mahdollisimman hyvin etukäteen, jotta voi elää hetkessä. Tilanne on nimittäin äkkiä ohi!, Määttänen tietää.

Hienoja maaleja somessa ovat esimerkiksi Jokereiden ja Forenomin uusi yhteistyöTeflon Brothersin ja Mynthonin tiimi sekä Snickersin pureva tempaus:

 

Aiheesta lisää Määttäsen ja Pohjosen tuoreimmassa videobloggauksessa:

 


Pasi Piipponen avaa paneelikeskustelun

Osallistujat:

Erkki Alaja, Owner, Mainostoimisto Pähkinä Oy
Ville Ahtiainen, Co Founder, Blox
Jari Pitkälä, Senior Vice President of Sales and Customer Relationship Management, Barona Group
Mikael Silander, vapaaottelija
dingle_sjtm__mg_1870

 
Minkälainen on ihanteellinen kumppanuussuhde?

Ahtiainen: Netti antaa meille tavat tutkia niitä yrityksiä, joihin liitämme itsemme. Tämä tulisi aina tehdä siinä vaiheessa, kun rahoitusta etsitään.

Alaja: Kunnioituksen tulee olla molemminpuolista. Hyvässä sponsorointiyhteistyössä yhdistyy idealismi ja kapitalismi.

Silander: Rahoittajan on otettava mut urheilijana huomioon, eikä vain sitä, miten menestyn. Ikävä tosiasia on se, ettei hyväkään urheilija joka päivä voita. Tärkeää on myös, että meillä molemmilla osapuolilla on yhteiset, jaetut arvot.

 

Mistä löydätte toinen toisenne? Vielä ei liene sponsoprointitinderiä.

Silander: About 70 % mun kumppaneista on löytynyt suhteiden ja kontaktien kautta. Vielä ei ole vapaaottelu niin kova juttu, että sponsorit tulisivat kotoa hakemaan. Olen saanut myös apua PR- ja sponsoroinnin ammattilaiselta.

 

Onko sponsorointi olennainen osa yrityksen liiketoimintaa?

Alaja: Sitä pyritään kytkemään markkinointiviestinnän tavoitteisiin, mutta käytännöt vaihtelevat. Digitaalinen maailma on mahtava, se on tuonut letkeyttä tähän alaan!

Pitkälä: Markkinointijohtaja ja pieni tiimi ei pysty ikinä tekemään kaikkea, vaan on erittäin tärkeää ostaa tietoa ja osaamista ulkoa. Varsinkin nopeasti muuttuva some vaatii asiantuntijoitta, ettei tule viilatuksi linssiin.

Urheilija ei pysty mukautumaan sponsoriin; sponsorin on tutustuttava urheilijaan ja joustettava.
Ville Ahtiainen

 

Mistä tunnistatte toivotunlaisen urheilijakumppanin?

Pitkälä: Baronalla Unelmien mahdollistaja -kampanjassa meillä on neljä entistä urheilijaa töissä. He auttavat meitä olemaan nuoren urheilijan tukena. Näissä huikeissa tarinoissa on herkistävää olla mukana; tarjoamassa tukea ja oikeita arvoja.

 

Stalkkaatteko urheilijoita somessa?

Alaja: Seuraan kyllä mielenkiinnolla. Tuolla on niin paljon hyviä urheilijoita ilman sponsoria.

Ahtiainen: Kyllä apua tarvitsevan urheilijan tulee ensi sijassa itse miettiä, keneltä hän voisi sponsoriapua haluta. Tässä on kyse todella pitkälti henkilökemioista!

 

Some – Hauskaa sisältöä vai puhdasta bisnestä? Case Veikkaus, Johanna Kozul, Head of Sponsorship and Beneficiary Relations, Veikkaus Oy

Veikkauksen sponsorointitiimin vetäjä Johanna Kozul kertoo, että Veikkauksen digi koostuu omien medioiden lisäksi mm. hakukonemarkkinoinnista, somesta ja Veikkaus.fi -sivustosta.

Somessa 70 % on iloa elämään ja 30 % on myyntiä.
Johanna Kozul

Yleisön joukosta nousee Joulupukki kertomaan, miten Veikkauksen Facebookin joulukalenteri tehtiin:

– Toimistolla yksi piti kameraa ja toinen kilisteli taustamusiikkia kulkusilla.

Tässäpä oiva esimerkki siitä, kuinka hauskan, hyvän ja yleisöön uppoavan somesisällön ei tarvitse olla suuren budjetin tuotantoa. Rahaa tärkeämpää ovat hyvät ideat, hyvä tarina ja innostunut tiimi.

– Yksin tekemällä emme onnistu, Kozul jatkaa.

Hän näyttää kaksi ruutukaappausta Facebookista esimerkkinä siitä, kuinka hyvä sisältö ei kuitenkaan aina riitä, vaan hyvän kumppanin kanssa tavoittavuus ja sisällön levittäminen on ihan toista luokkaa.

 
CaseVeikkaus_JohannaKozul_310516 11

 
Pelkkä mitattavuus ja tunnusluvut eivät Kozulia kiinnosta:

– Ei ole pelkästään väliä sillä, miten paljon ja mitä puhutaan, vaan merkittävää on, mihin sävyyn somessa puhutaan.

– Viestimme menee paremmin perille, kun sen kertoo joku sellainen, jolla on tunnepitoinen oma kokemus asiasta, Kozul summaa sponsoroinnin ja lähettilyyden merkityksen.
dingle_sjtm_img_9759

 

Tämä on minusta ollut yhteistyön aamu! Kun ideoidaan ja innovoidaan yhdessä, tästä maailmasta tulee varmasti parempi.
Pasi Piipponen

 

slide1_Page_2 slide1_Page_3slide1_Page_4

Subscribe to Email Updates