Usein laajojen ihmismassojen saavuttaminen Facebookissa vaatii paljon maksettua näkyvyyttä. Näkyvyydelle asetetaan kohderyhmät ja katsotaan, kuinka suuri osa voidaan saada orgaanisesti ja loput näytöt hankitaan maksamalla sisällön näyttämisestä.

Tämä on tarina siitä, miten yksinkertainen idea saavutti mielettömän suosion ja laajan näkyvyyden ilman mainostusta ja mediarahaa. Tässä kirjoituksessa on myös paljon kuvia söpöistä koirista.

Söpöjä koiranpentuja Söpöjä koiranpentuja

Taustaa

Syksyllä 2015 päätin järjestää Helsinki Puppy Parade -nimisen tapahtuman Kaivopuistossa. Olin nähnyt Community-sarjan jaksossa pienen pätkän, joka sai minut toivomaan, että pentuparaati järjestettäisiin myös Helsingissä. Kun sellaista tapahtumaa ei ollut, päätin luoda oman paraatin. Loin Facebook-tapahtuman ja kutsuin sinne ystäviäni siinä toivossa, että mukaan liittyisi muutamia pentukoirien omistajiakin. Pyysin meidän Mikkoa avuksi järjestelyissä ja luomaan tapahtumalle ilmettä ja grafiikkaa. Tapahtumaan ilmoittautui noin 800 osallistujaa, ja paikalle saapui lopulta yli 200 ihmistä ja parikymmentä koiraa.

Osallistujat ottivat Pentuparaatin iloisesti vastaan ja palaute oli todella positiivista. Saimme kovasti kiitosta. Itsellemme ja kaikille osallistujille jäi erittäin hyvä mieli tapahtumasta.

Pentuparaati 2016

Käyttäjät merkitsivät ystäviään tapahtuman seinälleKäyttäjät lähettivät koiristaan kuvia tapahtuman seinälle.

Päätimme Mikon kanssa järjestää kaksi pentuparaatia vuonna 2016. Pidimme ensimmäisen nyt toukokuussa. Tiesimme, että tämä tapahtuma tulisi olemaan suositumpi kuin edellinen, mutta emme osanneet arvioida kuinka paljon. Olin ensimmäisen pentuparaatin jälkeen perustanut samannimisen Facebook-sivun, jonka alle loimme toukokuun paraatin Facebook-tapahtuman. Päätimme, ettemme tee vielä tähän tapahtumaan isompia järjestelyitä. Olin kuitenkin Tukholmassa maalis- ja huhtikuun, joten järjesteleminen tuntui hieman vaivalloiselta.

Tapahtuma alkoi kuitenkin kerätä osallistujia hurjalla vauhdilla. Yhtäkkiä tuhannet ihmiset olivat ilmoittaneet olevansa kiinnostuneita tai menossa tapahtumaan.

Seinälle ilmestyi lukuisia kirjoituksia, joissa ihmiset merkitsivät ystäviään ja ilmoittivat ”tänne mennään!!!” Monet koiranomistajat myös lähettivät tapahtuman seinälle omien koiriensa kuvia ja ilmoittivat osallistuvansa.

Tapahtuman kerätessä osallistujia, se sai myös suuren määrän mediahuomiota. Jo maaliskuun lopulla City.fi kirjoitti jutun tapahtumasta. Pian myös Helsingin Uutiset referoi tapahtuman kuvaustekstistä jutun.

Mediahuomiota tuli yhä enemmän mitä lähemmäksi päästiin tapahtumapäivää, ja se vuorostaan toi tapahtuman yhä useamman ihmisen tietoisuuteen. Perjantaina ennen tapahtumaa Helsingin Sanomat kirjoitti laajahkon koirajutun, jossa pentuparaati mainittiin. Viimeisinä päivinä ennen itse tapahtumaa, monelle varmistui pääsy sunnuntaina paikan päälle ja osallistujamäärät kasvoivat aina paraatipäivään asti.

Itse paraati oli suuri menestys! Aurinkoiseen Kaivopuistoon saapui tuhansia ihmisiä ja satoja koiria. Onneksi tapahtuman järjestelyt eivät kuitenkaan olleet täysin vain itseni ja Mikon käsissä. Lukiokaverini kautta saimme Pomeranianyhdistyksen pitämään vesipistettä ja varmistamaan, että kuumana päivänä koirille oli aina vettä saatavilla. Pomeranianit tekivät sen lisäksi vielä yhteislähdön ja näyttivät reittiä muille paraatikoirille

Pomeranianit aloittivat paraatikulkueen Pomeranianit aloittivat paraatikulkueen

Paikalle saapuneiden katsojien määrä onnistui loppujen lopuksi hieman yllättämään. Olimme Mikon kanssa miettineet reitin sellaiseksi, että sitä voisi tarpeen tullen pidentää. Kun olin pytänyt osallistujia järjestäytymään reitin varrelle, kävelin itse reitin läpi. Kun palasin loppupäästä alkuun, reitti oli ehtinyt laajentua 100 metriä pidemmälle! Eipä se haitannut, ihanaa kun osallistujat olivat omatoimisia.

Väsyneitä koiriaOsallistujat jakoivat ottamiaan kuvia

Kulkue meni hyvin; hieman kaoottista oli hetkittäin, mutta siitä sai hyvää oppia seuraavaa tapahtumaa varten.

Facebookissa tapahtuman seinällä oli sunnuntai-iltana vilkkaat jälkilöylyt. Monet osallistujat kävivät kiittämässä tapahtumasta ja lähettivät kuvia päivän väsyttämistä koiranpennuista. Seuraavina päivinä ihmiset jakoivat tapahtumasta ottamiaan kuvia aktiivisesti sekä kirjoittivat ja jakoivat omiin kanaviinsa ja blogeihinsa juttuja ja videoita tapahtumasta. Myös suuremmat mediat julkaisivat videoita pentuparaatista.

(Esimerkkejä julkaisuista: HS Live, MetroIltalehtiYLEVivas.fiHearts or Nothing -blogi)

 

Analyysi

Tapahtuman statistiikka

Pentuparaatitapahtuman tilastot ovat vaikuttavat, kun katsotaan lähtökohtia ja todetaan, ettei mainostukseen käytetty euroakaan. Tapahtuman reach eli tapahtuman nähneiden henkilöiden määrä oli huimat 650 tuhatta ihmistä. Tähän reachiin vaikutti isosti se, että monet jakoivat tapahtuman linkkiä omalla seinällään ja kutsuivat ystäviään mukaan. Useat käyttäjät löysivät tapahtuman ulkopuolisten medioiden kirjoitettua siitä.

Helsinki Puppy Paraden osallistujat ovat selkeästi aktiivinen yleisö, joka kertoo siitä, että aihe kiinnostaa aidosti ja tapahtuma tuo heille iloa. Koska aihe osuu juuri oikeaan, on helppo saada osallistujia ilmoittautumaan tapahtumaan ja jakamaan linkkiä eteenpäin. Tapahtuman luonne myös madaltaa kynnystä osallistua. Idea pidettiin yksinkertaisena ja epäkaupallisena. Lupaus oli selkeä, ilmesty paikalle ja pääset näkemään söpöjä koiranpentuja. Pentujen omistajille tämä oli hieno mahdollisuus päästä tutustumaan muihin koiranomistajiin ja tuottaa koirafaneille iloa.

Sudenpentu OMG en kestä! Heartbreaker-corgi Pikku nakki Suklaaunelma Puppylove

Seuraavaa tapahtumaa, syksyn pentuparaatia, varten opimme paljon. Saimme palautetta asioista, jotka olivat ihania ja myös asioista, jotka eivät toimineet niin hyvin. Parannettavaa löytyy ja syksyn tapahtuma tulee olemaan paras Pentuparaati ikinä!

Helsinki Puppy Parade löytyy Facebookista ja Instagramista.

Subscribe to Email Updates