Nuoret kuluttavat enemmän kuin koskaan. He ovat suuri kohderyhmä monelle yritykselle ja tuotteelle. Arvot, tottumukset ja ystävät vaikuttavat siihen, millaisia brändejä nuoret arvostavat ja miten he suhtautuvat markkinointiin. Mutta millaisia asioita nuoret todella arvostavat itse tuotteissa ja palveluissa?

Copy of DSC_3722  Copy of DSC_3960

Tänä päivänä niin moni asia vaikuttaa ajatusmaailmaamme. Eri kanavista syötetään meille jatkuvasti materiaalia ja tietoa, joka ohjaa ajatuksiamme, ihanteitamme ja keskustelujamme. Kaveripiiri voi joskus vaikuttaa vahvastikin nuoren ajatuksiin siitä, mikä todella on ”cool”. Nuoret arvelevat kuitenkin, että kaveripiirin vaikutus laskee sitä mukaa mitä vanhemmaksi tulee ja omat mielipiteet ja aatteet korostuvat ja selkenevät. Mielipiteet ja prioriteetit vaihtelevat henkilöstä riippuen.

Arvot, tottumukset ja ystävät vaikuttavat siihen, millaisia brändejä nuoret arvostavat ja miten he suhtautuvat markkinointiin.

Vaikka on mahdotonta kohdentaa tuotetta tai palvelua jokaiselle, on kuitenkin joitakin yleisiä asioita, joita suuri osa nuorista arvostaa. Hyvän brändin piirteiksi mainittiin hyvä maine ja hyvät arvot. On tärkeää välittää maailmasta ja korostaa eettisiä valintoja. Tuote, joka on laadukas mutta samalla edullinen, saa monen nuoren arvostuksen.

Markkinointi ja mainonta vaikuttavat vahvasti yrityksen imagoon. Se voi markkinointitavasta riippuen joko lisätä tai vähentää mielenkiintoa tuotetta kohtaan. Nuoret kertoivat toimiviksi tavoiksi ilmaistuotteet, hyvät ja fiksut iskulauseet sekä hyvin kohdennetut mainosvideot ja -kampanjat. Erilaiset kilpailut voivat olla todella hauska ja toimiva osa markkinointistrategiaa, mutta myös niiden pitää olla onnistuneesti kohdennettuja.

Vuorovaikutus on avaintekijä!

Mitä tulee sosiaaliseen mediaan, siellä kaikki tapahtuu. Yritys, joka osaa yhdistää asian ja huumorin, ja joka jaksaa aktiivisesti pitää Some-sisältönsä mielenkiintoisena ja raikkaana, saa otettua kontaktia asiakkaisiinsa.

Miten nuoret käyttävät sosiaalisen median eri kanavia?

Tabletti_21 _z7a5621_3600x2400-2

Instagram

Instagramin perusajatus on kuvien ja videoiden jakaminen ja muiden kuvien ja videoiden tykkääminen ja kommentointi.

Nuoret käyttävät Instagramia eri tavoin. Joku lisäilee joka päivä kuvia, toinen taas tuskin koskaan. Moni kuitenkin käy Instagramissa joka päivä, jotkut monta kertaa, katsomassa seuraamiensa jakamaa sisältöä. Instagram on monen nuoren suosituin sosiaalisen median kanava sen visuaalisuuden, yksinkertaisuuden ja monipuolisuuden ansiosta. Instagramissa nuoret seuraavat myös yrityksiä, joiden kautta he saavat tietoa esimerkiksi tarjouksista ja uusista tuotteista. Instagramissa on myös helppo järjestää kilpailuja ja olla vuorovaikutuksessa käyttäjän kanssa.

Snapchat

Snapchat on kuin tekstiviesti 3.0.0. Kuvia ja max. 10 sekunnin videoita, jotka vastaanottajan katsottua häviävät kokonaan. Sen sijaan käyttäjän ”My Story” näkyy kaikille kavereille ja se häviää vuorokauden sisällä. My Story on hauska tapa pitää kaverit perillä siitä, mitä omaan elämään kuuluu ja jakaa hauskaa sisältöä. Kavereille voi myös lähettää kirjallisia viestejä, joka häviävät nekin ellei niitä tallenna. Myös yrityksille My Story on hyvä tapa julkaista ”behind the scenes” -materiaalia ja järjestää kampanjoita ja kilpailuja. Discover-osiossa on eri lehtien kuten Cosmopolitanin ja Peoplen tuottamaa uutis- ja viihdesisältöä.

Tähän mennessä käyttäjät ovat saaneet käyttää sovellusta ilman mainoksia, mutta Snapchat on ilmoittanut tuovansa sovellukseensa mainokset – hauskalla tavalla. Käyttäjät, joilla on suuri määrä seuraajia toimivat myös hyvinä mainostajina. Kunhan muistaa kohdennuksen!

Youtube

Youtube on useassa tilastossa todettu Suomen suosituimmaksi sosiaaliseksi mediaksi.

Kun telkkarin katselu vähentyy, Youtube-videoiden katselu lisääntyy. Youtubesta löytyy sisältöä jokaiselle, siksi se onkin nyt niin suosittu niin nuorten kuin aikuistenkin keskuudessa. Moni katsoo videoita viihde- ja oppimismielessä, toiset myös tekevät omia videoita. Youtubessa markkinointi tapahtuu pääsääntöisesti videoiden alussa. Monet suuremmat youtubettajat tekevät myös sponsoroituja videoita.

Facebook

Vaikka Facebookin käyttö on nuorten keskuudessa vähentynyt, käydään siellä silti välillä. Tapahtumat on helppo ilmoittaa Facebookissa ja siellä on mahdollista saada suuren käyttäjämäärän huomio. Mainokset Facebookissa ovat usein onnistuneesti kohdennettuja.

Spotify

Spotify on musiikin kuuntelun ykkössovellus. Monipuolisessa sovelluksessa voi kuunnella yhden artistin kappaleita, eri maiden top-listoja, omia soittolistoja sekä erilaisiin tunnelmiin sopivaa musiikkia. Ilmaisversiossa esiintyy kappaleiden välillä mainoksia, maksullisessa versiossa voi nauttia musiikista ilman keskeytyksiä.

Whatsapp

Viestintäpalvelu Whatsappia käyttää suuri osa suomalaisista nuorista. Se on kätevä tapa jutella kavereiden kanssa ja perustaa keskusteluryhmiä.

Subscribe to Email Updates