Paljon on virrannut vettä sillan alla siitä lähtien, kun seksin käyttäminen mainonnassa keksittiin. “Seksi myy”, on perustelu, jota on hoettu jonkinlaisena muuttumattomana totuutena mainonnan alalla aina Mad Menin ajoista alkaen. Vaikka ihmisten arvomaailma yleisesti on muuttunut paljon 50-luvulta tähän päivään tultaessa, naiset on aikojen saatossa totuttu toistuvasti näkemään mainosten koristeina tai seksipommeina. Huolimatta siitä, että naiset tekevät 85 % kotitalouksien ostopäätöksistä, on heille suunnattu mainonta usein sortunut stereotypioiden alleviivaamiseen ja ulkonäön merkityksen korostamiseen.

Ajat kuitenkin muuttuvat. Herran vuonna 2016 seksi ei enää myy. Tehokkaimman retoriikan pallin on nimittäin lunastanut ajan kuvaan paremmin sopivampi voimaannuttamisen teema.
 

Kuulit oikein: voimaannuttaminen.
 

Tämä on sana, joka on monille tuttu oravanpyörälle selkänsä kääntäneiden elämäntapaintiaanien valaistuneissa puheissa. Sen lisäksi se on nyt kuuminta hottia brändien markkinointiviestinnässä. Stereotypioita rikkovien mainoskampanjoiden, kuten Alwaysin #LikeAGirl:in, Niken #BetterForIt:in on nähty räjäyttävän kyynelkanavien ja nauruhermojen lisäksi myös myyntikäppyröitä. Tämän luulisi olevan kieli, jota myös vanhan liiton jäärät ymmärtävät.

Voimaannuttavien mainosten määrä kasvaa ryminällä, ja esimerkiksi Adweekin Ads Leaderboardilla niiden määrä on yli tuplaantunut viimeisen vuoden aikana. Eikä ihme, sillä elämme nykyään maailmassa, jossa katsoja voi pitkälti jo valita mitä mainoksia katsoa ja minkä brändien kanssa viettää aikaa. Mainokset, jotka jättävät katsojalle jotain positiivisempaa kuin riittämättömyyden tunnetta saavat luonnollisesti enemmän katselukertoja. Sellaiset mainokset, joita kuluttaja valitsee katsoa joko kerran tai jopa toistuvasti, jättävät huomattavasti vahvemman muistijäljen kuin tähdenlennoksi jäävät kilpailijansa.
 

Tästä on oman intuitioni lisäksi onneksi olemassa myös tutkittua tietoa:

Adweekin mukaan 18-34-vuotiaat nuoret naiset arvostavat brändiä kaksi kertaa todennäköisemmin jos he ovat tehneet voimaannuttavan mainoksen ja ovat lähes 80 % todennäköisemmin tykkäämässä, jakamassa, kommentoimassa ja seuraamassa brändiä nähtyään heiltä tällaisen mainoksen.

SheKnows.com:in tekemän, naisten kulutuskäyttäytymistä koskevan, tutkimuksen mukaan 46 % vastaajista on seurannut brändiä sosiaalisessa mediassa, koska he pitivät arvoista, joiden takana yritys seisoo. Samassa kyselyssä selvisi, että 52 % vastaajista on ostanut tuotteen koska he pitivät tavasta, jolla brändi ja sen mainokset kuvaavat naisia.

 

Sukupuoliin kohdistuvat stereotypiat eivät ole vahingollisia vain yhdelle sukupuolelle, vaan ne välittävät samanaikaisesti yksipuolista kuvaa niin naisista, kuin miehistäkin. "Heität kuin tyttö" välittää viestiä siitä, että tytöt olisivat huonompia kuin pojat. Samaan aikaan se kuitenkin viestii myös lähtöoletuksesta, jonka mukaan poikien pitäisi sukupuolensa sanelemana olla hyviä heittämään. Tällaiset yleistykset luovat negatiivisia ja ahdistavia malleja lapsille siitä, millaisia heidän pitäisi olla. Naisia voimaannuttavat mainokset vaikuttavat siis positiivisesti myös miehiin.
 

Saatat helposti unohtaa mitä mainoksessa sanotaan, mutta et sitä, mitä mainos sai sinut tuntemaan. Parhaimmillaan mainos kiinnittää huomiosi, viihdyttää, yllättää, koskettaa ja saa sinut ajattelemaan. Silloin muistijälki on taattu.

Hyviä esimerkkejä voimaannuttavista mainoksista löytyy onneksi jo paljon. Tsekkaa siis alta muutama suosikkini ja mieti, kumpaa katselisit mieluummin, näitä vai perheenäitiä pilaamassa taas yhden paistin? Entä kumpaa mainontaa näyttäisit omalle tyttärellesi?

 

Barbieta on monesti kritisoitu vääristyneen kehonkuvan, sekä ulkonäkökeskeisyyden välittämisestä nuorille tytöille. He ovatkin vastanneet kritiikkiin vahvalla viestillä.

 

 
Alwaysin #LikeAGirl. Koska tämä on edelleen 5/5.

 

 

 
Ram Trucksin Courage Inside

 

 

 
Niken Better For It

 

 

 
Girls Who Code, Why can't girls code?

 

 

 

Subscribe to Email Updates