Tänä vuonna Helsinki Pride teki taas ennätyksen osallistujamäärässä: 30 000 ihmistä marssi iloisessa tunnelmassa avoimuuden, moninaisuuden ja rakkauden puolesta. Dingle on ollut ylpeästi mukana Pridessa jo useampana vuonna. Vuosittaisen kulkueen lisäksi pyrimme huomioimaan seksuaalisen suuntautuneisuuden ja sukupuolen moninaisuutta muillakin tavoilla.

Yritykselle vähemmistöjen huomioiminen on tärkeää sekä sisäisesti että ulkoisesti. Työpaikalla tulisi olla sellainen ilmapiiri, jossa jokainen voi olla oma itsensä. Aika suurella todennäköisyydellä sinunkin työpaikallasi on hlbtiq-ihmisiä (homoja, lesboja, biseksuaaleja, transihmisiä, intersukupuolisia tai queer-ihmisiä), vaikka sinä et sitä tietäisikään. Tällaisessa tilanteessa on hyvä katsoa peiliin. Mitä työyhteisössä pitäisi tehdä toisin, jotta kaikki voisivat kokea itsensä hyväksytyiksi? Suomen suurimpaan sateenkaarikansan paraatiin julkisesti osallistumisesta ei ainakaan ole haittaa.

Seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden tukeminen tekee siis hyvää työpaikalla sisäisesti, mutta sillä on merkitystä myös ulkoisesti. Huomioimalla hlbtiq-ihmiset viestinnässään brändi voi konkreettisesti osoittaa omalla esimerkillään, että se ei syrji ketään ja kuuluu ihan jokaiselle. Kun brändin sisältö on kuluttajalle merkityksellistä, tämä myös sitoutuu brändiin paremmin.

Suomessa yritykset eivät ole tähän mennessä osallistuneet Prideen kovin aktiivisesti, mutta nyt tähän näyttää olevan tulossa muutos. Tänä vuonna Foodora on ollut Pridessa mukana näkyvästi. Lisäksi moni yritys on osoittanut tukensa esimerkiksi vaihtamalla profiilikuvansa sateenkaaren sävyihin.

Kevään aikana yhä useammat suomalaiset brändit ovat ottaneet vähemmistöt rohkeasti mukaan myös sisältöihin. Esimerkiksi Finnmatkojen mainosvideolla esiintyi miespariskunta ja Vaasanin juttusarjassa vierailtiin sateenkaariperheen iltapalapöydässä. Molemmat keissit saivat paljon huomiota sosiaalisessa mediassa ja näkyvyyttä mediassa. Kun seksuaalisen suuntautumisen eri muotojen esiintyminen markkinoinnissa herättää kohua vielä vuonna 2016, on aika selvää, että tasa-arvon eteen on vielä työtä tehtävänä.

Adidas julkaisi viime ystävänpäivänä kuvan, jossa esiintyi samaa sukupuolta oleva pariskunta. Kuvaan kertyi myös negatiivisia kommentteja, joihin brändi vastasi pelottomasti takaisin. Esimerkiksi kun kommentoija ilmoitti siirtyvänsä Niken kelkkaan, Adidas vastasi pelkällä käden heilautuksella ja suukolla. Yksittäisiä negatiivisia kommentteja tärkeämpää onkin positiivisten kommenttien tulva ja se, että monelle kuluttajalle jää erittäin myönteinen muistijälki tällaisesta rohkeasta toiminnasta.

Muutos kohti tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa lähtee meistä jokaisesta. Siksi brändienkin tulisi huomioida hlbtiq-ihmisiä rohkeammin. Liikkeelle voi lähteä ihan pienistä teoista: valitse vaikkapa Facebook-kuvaan käsi kädessä kävelevän heteropariskunnan sijaan homopariskunta. Lisäksi sukupuolineutraali kielenkäyttö edistää tasa-arvoa - normatiivinen kielenkäyttö vahvistaa sukupuoleen liittyviä stereotyyppisiä asenteita, ja tällä tavalla asettaa muut kuin “normaalit” vaihtoehdot vähemmän arvokkaiksi. Sukupuoli olisikin hyvä tuoda kielessä esiin vain silloin, kun se on jollain tapaa käsiteltävän asian kannalta olennaista.

Ja hei, nähdään ensi vuonna Pridessa!

Subscribe to Email Updates