Sosiaalinen media on räjähtänyt Pokemon Go -huumasta ja kaduilla törmää innokkaisiin Pokemon-metsästäjiin. Mikäli Bulbasauruksen vaaniminen ei sytytä, tutustu kuitenkin ilmiöön. Kokosin alle kolme huomionarvoista pointtia Pokemon Go -ilmiöstä.

 

   1. Jatkettu todellisuus on viimein mainstream.

 

AR-peliteknologia (Augmented Reality) ei ole mikään uusi ilmiö, sillä Pokemon Go:n luonut peliyhtiö, Niantic julkaisi jo vuonna 2012 samaa teknologiaa hyödyntävän Ingress-pelin. Pokemon Go:n myötä kuluttajat ovat viimein syttyneet jatketun todellisuuden mahdollisuuksista ja on vain ajan kysymys, mikä brändi ottaa seuraavaksi AR-teknologian haltuunsa. Pokemon Go myös kääntää pelaamista entistä enemmän yhteisöllisempään suuntaan ja saa sohvaperunoiksi tuomitut pelaajat liikkeelle. Harva peli saa äitien hyväksynnän tai antaa mahdollisuuden tiimityöskentelyyn ulkoilmassa.

 

Markkinoija_Miksi_Pokemon_Go_Dingle_Kynnos_8Markkinoija_Miksi_Pokemon_Go_Dingle_Kynnos_1

 

 

   2. Asiakkaasi pyydystää Pokemoneja.

 

Aluksi voi olla vaikea ymmärtää Pokemon Go:n konseptia ja näet pelaajat karkkirahojaan kinuavina pikkupoikina. Mielesi muuttuu viimeistään nähdessäsi ratikassa viisikymppisen pukumiehen pyydystävän hamsterilta näyttävää olentoa pokepalloonsa. Pelin koukuttavuudesta kertoo myös sen pelaamiseen käytetty aika (Yhdysvalloissa yli 43 minuuttia per päivä), joka ylittää muut somekanavat kirkkaasti. Useat brändit ovatkin reagoineet ilmiöön. Sisältömarkkinoija on aina hereillä kun tarjotaan paikka iskeä, kunhan aihe sopii brändin sisältöstrategiaan.

 

Markkinoija_Miksi_Pokemon_Go_Dingle_Kynnos_2Markkinoija_Miksi_Pokemon_Go_Dingle_Kynnos_22Markkinoija_Miksi_Pokemon_Go_Dingle_Kynnos_3

 

 

   3. Uusi tapa houkutella lompakot paikalle.

 

Useat lokaalit yritykset, kuten ravintolat ja baarit, ovat ottaneet Pokemon Go:n markkinointikanavakseen. Pelistä voi ansaita tai ostaa ”houkuttimia”, joilla Pokemoneja (ja niiden metsästäjiä) saadaan runsaasti paikalle. Osa yrityksistä tarjoaa myös alennuksia ja etuja Pokemon Go:n pelaajille, kuten ilmainen jäätelö Pokemonin nappaavalle tai alennus sinisen tiimin jäsenille. Myös houkuttimien asentamisesta yrityksesi läheisyyteen kannattaa palkita, varsinkin jos kyseessä on liiketila. Nimittäin houkuttimet lähistöllä tuntuvat suoraan vaikuttavan myyntiin, pelaajien hakeutuessa paikalle.

 

Markkinoija_Miksi_Pokemon_Go_Dingle_Kynnos_7

 

Tarkista, osuuko yrityksesi kohdalle ”PokeStop”, jossa käyttäjä voi ladata muun muassa pokepalloja. HC-versio on omistaa yrityksen nimellä Gymi (missä Pokemonit taistelevat). Ingress-pelissään Niantic tarjosi yrityksille sponsoroituja lokaatioita ja samaa mahdollisuutta on lupailtu Pokemon Go:lle. Peli kerää ihmisiä yhteen pelaamaan, miksi yrityksesi ei hyödyntäisi tätä?

 

Markkinoija_Miksi_Pokemon_Go_Dingle_Kynnos_6

 

 

Vaikkei Pokemonien väijyminen kaduilla olisikaan juttusi, tutustu silti ilmiöön. Pokemon Go avasi uudenlaisen pelikentän markkinoijalle – reagoi.

 

 

 

Subscribe to Email Updates