Internet of Things eli asioiden Internet. Näitä sanapareja kannattaa kaikkien markkinoijien pysähtyä tutkimaan hieman tarkemminkin. Asiakkaiden huomiosta käydään nyt kovaa kilpailua ja Internet of Things mahdollistaa aivan uudenlaiset, reaaliaikaiset mahdollisuudet myydä ja markkinoida.

IoT antaa lukuisia mahdollisuuksia brändeille kuunnella ja vastata asiakkaiden tarpeisiin, kun asiakas tavoitetaan oikealla viestillä, oikeaan aikaan ja oikealla laitteella. Yleisesti IoT:n oletetaan mullistavan markkinoinnin temmellyskenttää viimeistäänkin vuoteen 2020 mennessä.

Markkinoijan näkökulmasta kiinnostavaa on myös se, miten IoT:n avulla saadaan parempi ymmärrys asiakkaan ostoprosessista sekä siitä, missä ostoprosessin vaiheessa asiakas kulloinkin on, unohtamatta reaaliaikaista tiedonsaantia ja kohdennettuja mainoksia.

Käytännössä IoT tarkoittaa, että asiakaskohtaamisiin saadaan lisää älyä. Reaaliaikaiset kampanjat ovat yksi IoT -markkinoinnin käyttösovelluksista. Kampanjoiden taustalla voidaan käyttää muuttujia kuten asiakkaan ostohistoria, henkilökohtaiset mieltymykset, sijainti mutta myös reaaliaikainen sää, liikenne ja erityiset tapahtumat. Näitä ominaisuuksia voi hyödyntää esim. lähettämällä tarjouksia kivijalkakaupan sisällä asiakkaille, jotka ovat etsineet tietoa kaupasta.

Kun asiakasta kyetään kuuntelemaan oikeaan aikaan ja samalla vastaamaan heidän tarpeisiinsa reaaliajassa, saadaan aikaan kokonaisuus, jolla yritys epäilemättä valloittaa asiakkaidensa sydämet.

Kuinka saada täysi hyöty IoT-markkinoinnista? Senior Innovation Advisor Sebastian Rassmann TrendOne:sta havainnollistaa käytännön esimerkein mm. IoT-markkinoinnin merkitystä liiketoiminnalle tulevalla Suomen vierailullaan Vilkas Commerce Day 2016 -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 6. syyskuuta. Tapahtumaan voi ilmoittautua mukaan osoitteessa www.commerceday.fi.

Sähköisen liiketoiminnan innovaattori, Markku Korkiakoski on Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja. Markku on toiminut eri tehtävissä, sähköisen liiketoiminnan parissa vuodesta 1997 saakka. Vilkas Group Oy on vuonna 1995 perustettu verkkokaupankäynnin palvelutalo, joka toimittaa verkkokauppoja ja verkkokauppiaiden menestystä tukevia lisäpalveluja. Vilkkaan verkkokauppapalveluita käyttää jo kolmasosa Suomen aktiivisista verkkokaupoista, mikä tekee Vilkkaasta markkinajohtajan Suomessa. www.vilkas.fi

 

Subscribe to Email Updates