Täällä asuu Markkinoinnin viikon torstaipäivän virallinen liveblogi ja striimit. Videot on jaettu katselun helpottamiseksi puheenvuoroittain: aamun taltio on ylimpänä ja iltapäivän videot ja striimit alempana tässä blogissa.

Seuraavaksi klo 14:20–14.40, Tulevaisuus-salissa Dinglen ja Allerin talkshow: Dataohjattu älykäs markkinointi, Jonne Heikkinen, Data Science Manager, Solita Oy ja Johanna Tarkiainen, Industry Leader, B2C & Retail, Affecto

 

Keskiviikon tapahtumat löytyvät täältä ja täältä.
Somessa ollaan läsnä häsällä markkinoinninviikko sekä @DingleTweet. Ohjelma löytyy tapahtuman sivuilta.

 

https://youtu.be/dhCA23vBRRQ

Torstaina 22.9. Messukeskuksessa tiedossa mm.

  • klo 9:40–10:00, Tulevaisuus-sali
    Helsingin markkinointiin One Hel of an Impact -asennetta, Outi Leppälä, markkinointipäällikkö, Visit Helsinki
  • klo 13:20–13:40, Tulevaisuus-sali
    Asiakaslähtöinen yritys: liiketoiminnan johtaminen datan avulla, Jukka Sundquist, toimitusjohtaja, Klikki
  • klo 14:20–14.40, Tulevaisuus-sali
    Dinglen ja Allerin talkshow: Dataohjattu älykäs markkinointi, Jonne Heikkinen, Data Science Manager, Solita Oy ja Johanna Tarkiainen, Industry Leader, B2C & Retail, Affecto

 

Hyvää huomenta Messukeskus ja Markkinoinnin viikko 2016

Outi Leppälä, markkinointipäällikkö, Visit Helsinki – Helsingin markkinointiin One Hel of an Impact -asennetta

Tulevaisuus-lavalla Helsingin tulevaisuus. Outi Leppälä toteaa, että Helsinki on muuttunut, muttei tämä kuva välity vielä vierailijoille. Kyseessä on älykäs, innovatiivinen kaupunki, mutta Visit Helsingin ja Kuudennen Kerroksen taustatyö paljasti, ettei se elämä, joka asukkaille näkyy, näkynyt ulkopuolelle. Siihen Helsinki 2020 -brändityö lähti pureutumaan.

Kaupungin brändiä muokataan usein turismin kautta, mutta laajemmin kaupunkibrändissä on kyse asukkaiden viihtyvyydestä, opiskelijoita ja työntekijöitä houkuttelevasta imagosta.

screen-shot-2016-09-22-at-09-50-35

 

Brändityöryhmä lähti muokkaamaan tulevaisuuden Helsingistä kaupunkia, jossa on vaikuttavia ihmisiä ja kohtaamisia, sekä vaikuttavia tekoja. Haluttiin, että kaupunki tunnistettaisiin omaperäisyydestään ja kontrasteistaan. Kaupunkimielikuvan muuttuminen haluttuun suuntaan edellyttää toimivaa, älykästä, kompaktia ja turvallista Helsinkiä.

Outi Leppälä, millä te mittaatte 2020-vision onnistumista?

"Mittareita on totta kai paljon, mutta esimerkiksi halutaan mitata sitä, miten helsinkiläiset kokevat vaikuttavansa. Toinen voisi olla aloittavien yrittäjien määrä ja ilmapiiri. Näitä asenteita halutaan enenevässä määrin kartoittaa."

img_9188_2

 

 

Seuraavaksi klo 13:20 tällä sivulla ja Tulevaisuus-salissa tavattavissa

Jukka Sundquist, toimitusjohtaja, Klikki – Asiakaslähtöinen yritys: liiketoiminnan johtaminen datan avulla

 

 

Miten laitetaan asiakas keskiöön datan avulla, miten maailma on muuttunut digitalisaation myötä?

Jukka Sundquist näkee digitalisaation tehneen asiakaskokemuksesta loopin suppilon sijaan. Ennen markkinointi eteni niin, että rahaa laitettiin näkyvyyskampanjoihin, joissa tuotteesta kerrottiin mainoskampanjalla radiossa tai telkkarissa. Tuotteesta kiinnostunut asiakas kulki kaupasta toiseen, kuunteli tietoja, vertaili ja päätti keltä ostaa, jos valitsi ostaa.

 

img_9281_2

 

”Digitalisaatio on kääntänyt kaiken päälaelleen”, Sundquist huomaa. ”Nyt ollaan globaalissa kilpailussa!” Sundquistin mukaan digitalisaation ajalla pääosa budjetista olisi laitettava ostoprosessin jälkimmäiseen osaan, eli siihen, mitä asiakas tekee sitten, kun se on jo kiinnostunut. Jos sen jälkeen jää vielä rahaa, voidaan miettiä näkyvyyttä ja brändäyskampanjoita. Jos tuotteesta lisätietoa etsivälle netinkäyttäjälle ei tarjota riittävästi tietoa ja kontaktipisteistä ei huolehdita, kaupan tekee joku kilpailija, jolla prosessi on kunnossa.

Datapisteiden kautta voidaan myös ymmärtää kuluttajaa ja seurata käyttäytymistä. Tämän kääntöpuoli on se, että myös käyttäjän ääni on kuluvilla, ja niin hyvät kuin huonotkin kokemukset kaikuvat hallitsemattoman kaksisuuntaisina kaikille.

 

Klo 14:20–14.40, Tulevaisuus-salissa

Dinglen ja Allerin talkshow: Dataohjattu älykäs markkinointi

 

 

 

SK: Mikä tekee datakohdennetusta mainonnasta älykästä?

JT: Kavahdan sanaa älykäs tässä kohtaa, koska eprinteinen markkinointi ja mainonta on olut aina älykästä. Kyse on siitä että hyödynnetään valtavaa tietomassaa eri lähteistä. Eli ennemminkin puhuisin kohdentamisesta.

JH: Näen sen kokonaisvaltaisen työkalupakin yhtenä osana.

JJ: Puhuisin mieluummin viestien kohdentamisesta datalla. Se on älykästä!

 

SK: Mikä on ihmisen rooli?

JH: sisältö on yhä kuningas. Mutta ihmisen rooli vaikka datan keräämisessä on tärkeä, mutta jos teknologian hyltyjä ei oteta käyttöön, ei ole lisäarvoa.

JT: Jo alussa pitää olla tiedossa, mihin dataa aletaan kerätä, ja mitä sillä lopulta tehdään.

 

SK: Millainen data on hyvää?

JJ: Se lähtee tavoitteista, mutta luotettava data on aina hyvää!

JH: Datan laadun ei tarvitse olla täydellistä, jotta sillä voidaan tehdä liiketoimintaa edistäviä ratkaisuja.

JJ: Ja työntekijän tulee tietää, miten ja mitä tietoa voidaan kerätä.

SK: Itse väitän, etteivät kaikki datalähteet ole yhtä laadukkaita. Kommentteja?

JH: Minusta on tärkeintä miettiä vertikaalisesti: mitä mä tarvitsen tähän ongelmaa, keitä tarvitsen. Sen sijaan että tehdään liian suuria betonivaluja, joiden päälle rakennetaan.

SK: On myös hetkiä jolloin massamarkkinointi on tärkeää, ja sillä on oma paikkansa. Vaikka Valio, koko maan laajuinen kohderyhmä.

Me markkinoinnissa teemme muutoksia, mutta oma toimialamme ottaa hyvin kankeasti uusia teknologioita vastaan.

Juho Jokinen

SK: Miten dataohjautumista voisi viedä ripeämmin läpi?

JT: Iso hyöty tulee siitä, että voidaan markkinoida kustannustehokkaammin ja ROIn voi todentaa paremmin ja tehoa voidaan todentaa organisaatiossa.

JT: aloitetaan pienestä ja todistetaan datapohjaisen markkinoinnin teho.

Data nostaa organisaatioissa markkinoinnin myynnin rinnalle.

Johanna Tarkia

 

img_9354_2

Monikohan täällä käyttää datapohjaista markkinointia?

JT: Luin aamulla, että globaalisti 25 %.

JJ: Uskallan väittää, että se koskettaa jopa 30–40 prosenttia.

JH: Varmaan 10 käyttää, mutta se on positiivinen ongelma: meillä on selkeä tie, johon suunnata.

 

Subscribe to Email Updates