Loma. Mielessähän se on aina ja mielellään siitä myös haaveilee.

Monilla meistä on varmasti mielessä myös tukku unelmakohteita, minne mennä jos vaan olisi aikaa ja rahaa. Ja kyllä, juuri niitä useimmat matkailualan tahot meille myös tarjoavat. Unelmien lomakohteita.
 
Mutta miksi niin kovin harvat keskittyy ratkaisemaan juuri noita kahta ongelmaa, jotka minun ja unelmien välissä tilannetta vaikeuttaa? Aika ja raha.

Saan lähes päivittäin tarjouksia siitä, paljonko maksaisi matka nyt Madridiin, Rodokselle tai Tallinnaan. Minulle kerrotaan myös kovin mielellään, millaisella koneella sinne pääsisin, millaisia elokuvia koneessa näkisin tai kuka peräkannen baarissa milloinkin laulaa.

Koneet ja kohteet ovat tietysti loputon puhumisen aihe, mutta eikö valtaosalla ihmisistä ole kuitenkin vain tietty aika vuodesta, kun lomamatkailu on ylipäättään mahdollista?

Mitä jos kohde olisikin toissijaista, ja pääasia olisi päästä jonnekin?

Minulle tärkeintä on, Rikua ja Tunnaa lainatakseni, lähteä meneen, silloin kun se on mahdollista. Siksi lentoyhtiöiden ja matkanjärjestäjien hakumoottorit risoo - aina pitäisi tietää minne. Vasta kun tietää, minne kysytään ”milloin” ja lopuksi saan tietää mitä se maksaa. Ja usein liikaa. Tai jos ei, niin juuri tuolloin sinne jonnekin ei pääsekään.

Jos käännettäisiinkin tämä päälaelleen ja todettaisiin, että tärkeintä on mennä ja vasta sitten minne.

Voisiko matkailumarkkinointia siis avartaa, jos meiltä budjettitietoisilta kuluttajilta kysyttäisiin, että milloin pääsisit ja paljonko saisi maksaa? Sen sijaan, että toistuvasti vastaan tarjouksiin, että nyt en ehdi tai ei ole varaa - saisinkin ehdotuksen, että lomasi aikaan tuolla rahalla pääsisit tänne.

Muutettaisiin siis hakukoneet niin, että kohde ei olisi ensimmäinen valinta vaan ajankohta ja budjetti. Minä ainakin nauttisin jännityksestä, että mihin tänä vuonna päästään. Nauttisitko sinä?
 

Subscribe to Email Updates